Sztuka i wychowanie 2300-SD48/SIE/1
W trakcie zajęć wspólnie będziemy dochodzić do wiedzy z zakresu sztuki ,świata ludzkiej kreacji -wychowania „do sztuki” i „przez sztukę” .W toku studiów lekturowych , dyskusji , analizy raportów z badań na temat wychowania estetycznego, w różnych krajach świata studenci posiądą wiedzę na temat różnych płaszczyzn wychowania ,za sprawą wartości sztuki i procesu kreacji. . Najistotniejsze zagadnienia to: kształtowanie wrażliwości estetycznej ,kształtowanie wrażliwości estetyczno-moralnej ,kształtowanie postawy twórczej ,niezależnej twórczej osobowości , sztuka jako doświadczenie ,problematyka ekspresji i procesu myślenia twórczego, „sztuka dziecka” i jej naturalny rozwój , arte –terapia , duchowy rozwój człowieka w kontekście spotkań ze sztuką ,kształtowanie postawy empatycznej, metodologia badań z zakresu estetyki oraz procesu wychowania przez sztukę.
Lista problemów do dyskusji :
Metodologia:
1.Metody badań jakościowych w estetyce
2.Strategie i metody badań pedagogicznych dotyczących procesu wychowania przez sztukę i aktywność twórczą - podział na grupy wiekowe i odniesienie do różnych placówek oświatowych.
Sztuka i wychowanie:
1.Sztuka i wychowanie :przedmiot ,zakres rozważań, podstawowe pojęcia i ich analiza.
2. Sztuka dawna i sztuka współczesna w XXI wieku ,w kontekście procesu wychowania „do sztuki ’’ i „przez sztukę ” .
3.Arcydzieła ,dzieła sztuki ,eksperymenty sztuki nowej w procesie wychowania i nauczania .
4.Analiza koncepcji „Wychowania przez sztukę” Herberta Reada : cel wychowania oraz idea wychowania dla pokoju.
5 „Sztuka dziecka” i jej naturalny rozwój
6.Ekspresja twórcza i prawidłowości procesu twórczego
7.Kształtowanie postawy twórczej , warunki dla twórczości w ujęciu psychologów humanistycznych
8.Społeczna misja sztuki analiza poglądów Johna Ruskina
9.Kształtowanie postawy empatycznej w toku spotkań ze sztuką i działań twórczych
10.Swiat sztuki a zagadnienia :sensu życia ,rozwoju duchowego człowieka oraz twórczego stylu życia
11.Analiza poglądów Johna Deweya na sztukę -sztuka jako doświadczenie
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studenci zapoznają się z różnymi płaszczyznami wychowania przez sztukę .Osiągną wiedzę z zakresu kształtowania wrażliwości estetycznej i estetyczno-moralnej, kształtowania osobowości wychowanków za sprawą sztuki i aktywnosci twórczej , diagnozowania i rozwijania zdolności twórczych , wspomagania aktywności twórczej dzieci i młodzieży .
Studenci poznają możliwości wychowawcze sztuki na różnych etapach wychowania oraz metody twórczej aktywizacji. Zapoznają się z problematyką badawczą wychowania przez sztukę w kraju ,jak też na świecie dzięki studiom materiałów kongresowych i wydawnictw INSEA –Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę. Poznają metody badań ilościowych ,a w szczególności jakościowych ,specyficznych dla problematyki wychowania przez sztukę .Będą przygotowani do napisania pracy dyplomowej badawczej lub refleksyjno-teoretycznej z zakresu sztuki i wychowania.
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania pozytywnej oceny z przedmiotu jest aktywne uczestnictwo w zajęciach , zabieranie głosu w dyskusjach na temat prezentacji problemów i zagadnień wskazanych powyżej.Dopuszczalna jest dukrotna nieobecność na zajeciach. Każdy uczestnik kursu przygotowuje prezentację multimedialną lub referat Kryteria oceniania zgodne są z ogólnymi zasadami przyjętymi na Uniwersytecie Warszawskim ,także z obowiazujacą skalą ocen .Pod koniec semestru student przedstawia gotową pracę .
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Basara- Lipiec E. Arcydzieło. Teoria i rzeczywistość. Instytut Kultury Warszawa 1997
2.Dewey J. Sztuka jako doświadczenie , przekład A Potocki .Wstępem opatrzyła I. Wojnar Warszawa 1977
3. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985
4.Konecki. K Studia z metodologii badań jakościowych ,PWN Warszawa 2000
5.Pilch T. ,Bauman T. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie ,,Żak” ,Warszawa 2001
6..Read H. Wychowanie przez sztukę , przekład A. Trojanowska -Kaczmarska .Wstępem opatrzyła I. Wojnar Ossolineum Wrocław 1976
7.Rubacha K. Metodologia badań nad edukacją Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne ,Warszawa 2008
8.Ruskin J. Sztuka –społeczeństwo –wychowanie ,przekład Z .Doroszowa i M. Treter-Horowitzowa, wstępem i komentarzem opatrzyła I. Wojnar ,Ossolineum Wrocław 1977
9.Suchodolski B. Kształt życia NK Warszawa 1982
10.Szuman S. Sztuka dziecka . Wprowadzenie I. Wojnar ,WSiP Warszawa 1990
11.Szuman S.O sztuce i wychowaniu estetycznym WSiP Warszawa 1975
12.Tatarkiewicz Wł . Dzieje sześciu pojęć PWN Warszawa 1975
13.Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: