Pedagogika a muzyka 2300-SD/PM/1
Uczestnicy seminarium wypracowują we współpracy z promotorką tematykę swojej pracy, poszukują kontekstów literaturowych, werbalizują i konceptualizują sens swoich doświadczeń związanych z pedagogiką lub muzyką (w tym z zakresu znaczenia muzyki w życiu i edukacji dorosłych oraz z zakresu alternatywnych idei edukacji muzycznej). Podczas zajęć eksplorowane są pola badawcze związane ze współczesnymi nurtami pedagogicznymi, wybranymi filozofiami wychowania i kształcenia, muzyki i edukacji muzycznej. Uczestnicy seminarium poszukują kontekstów i odniesień do swoich zagadnień dyplomowych w wydarzeniach kulturalnych/artystycznych miasta, na koncertach i festiwalach muzycznych, próbach chórów lub zespołów muzycznych, happeningach związanych z doświadczeniem sztuki muzycznej oraz sztuk powiązanych lub wykorzystujących doświadczenie muzyczne, np. taniec, teatr, poezja.
Jednym z zadań osób uczestniczących w seminarium będzie poszukiwanie związków między doświadczeniem edukacyjnym a muzycznym. Szczegółowy zakres działań i obszarów badawczych będzie określany dla każdego roku indywidualnie, po zapoznaniu się z zainteresowaniami uczestników.
Osoby uczestniczące mogą prowadzić badania jakościowe, pracować metodą fenomenologiczną, dokonać interpretacji źródeł (literatura, nagrania, dokumentacja itp.); razem z promotorką możliwe jest wypracowanie własnej metody badawczej.
Ze względu na akcent położony na rozwijanie wśród uczestników kompetencji i zmysłu interpretacji, celem seminarium będzie również – w zakresie korespondującym z tematyką seminarium – wprowadzenie studiujących do zagadnień współczesnej hermeneutyki filozoficznej, filozofii dialogu/spotkania, fenomenologii i innych nurtów współczesnej filozofii powiązanych z zagadnieniem interpretacji.
Osoby uczestniczące w seminarium będą rozwijały umiejętności prezentacji, sztuki wypowiedzi ustnej i pisemnej, krytycznego myślenia, argumentacji, konstruowania logicznie spójnego wywodu na wybrany temat.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
konspekt pracy dyplomowej
Literatura
[wybrane przykłady]
Chęćka-Gotkowicz A., Ucho i umysł. Szkice o doświadczeniu muzyki, Wydawnictwo Słowo/Obraz, Terytoria, Gdańsk 2012.
Jabłońska B., Socjologia muzyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2014.
Ławrowska R., Muchacka B., Edukacja muzyczna. Studium teoretyczno-praktyczne, Wydawnictwo Petrus, Kraków 2022.
Filozofia muzyki. Doświadczenie, poznanie, znaczenie, red. Małgorzata Gamrat, Małgorzata A. Szyszkowska, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2022.
Gadamer H.-G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, Oficyna Naukowa, Warszawa 1993.
Music Education: Source Readings from Ancient Greece to Today, red.M.L. Mark, Routledge, , New York and London 2013.
Music and Music Education in People’s Lives. An Oxford Handbook of Music Education, vol.1, red. Gary E. McPherson, Graham F. Welch, Oxford University Press, Oxford 2018.
The Oxford Handbook of the Phenomenology of Music, red. Jonathan De Souza, Benjamin Steege, Jessica Wiskus, Oxford University Press, Oxford 2023.
Psychologia muzyki, red. M. Chełkowska-Zacharewicz, J. Kaleńska-Rodzaj, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2023.
Przanowska M., Listening and Acouological Education, WUW, Warszawa 2019.
Przanowska M., Music and Education. Discovering an Acouological Touch, W: The Oxford Handbook of the Phenomenology of Music, red. Jonathan De Souza, Benjamin Steege, Jessica Wiskus, Oxford University Press, Oxford 2023, online edition, Oxford Academic, https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780197577844.013.20, dostęp z 20.11.2023 r.
Szyszkowska M. A., Wsłuchując się w muzykę. Studium z fenomenologii słuchania, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2017.
Zwolińska E., Sposoby audiacji. O myśleniu muzycznym, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: