Projekt badawczy 2300-S2-PROJ-BAD
Celem przedmiotu jest realizacja samodzielnego projektu badawczego związanego z zakresu andragogiki, np. potrzeby rozwojowe, oczekiwania edukacyjne oraz zmiany zachodzące na rynku pracy z perspektywy pracodawców i pracowników. Przedmiot ma charakter praktyczny i interdyscyplinarny – łączy wiedzę teoretyczną z umiejętnościami badawczymi oraz analitycznymi.
Projekt badawczy umożliwia rozwijanie zainteresowań naukowych oraz doskonalenie kompetencji metodologicznych w zakresie planowania i realizacji badań z obszaru edukacji dorosłych. W toku pracy nad projektem doskonalone są umiejętności formułowania problemów badawczych, doboru odpowiednich metod i technik badawczych, konstruowania narzędzi oraz gromadzenia i analizy danych empirycznych. Projekt stwarza również warunki do doskonalenia umiejętności interpretacji wyników oraz ich prezentowania w formie raportu badawczego. Szczególny nacisk położony jest na rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, rzetelnej analizy źródeł i etycznego podejścia do procesu badawczego.
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Znajomość podstawowych pojęć, metod i technik wykorzystywanych w badaniach naukowych z zakresu andragogiki.
- Rozumienie zasad konstruowania narzędzi badawczych oraz etapów procesu badawczego.
- Znajomość zasad etycznych obowiązujących w badaniach naukowych, w tym dotyczących ochrony danych i praw uczestników.
Umiejętności:
- Umiejętność formułowania problemów badawczych i celów badania.
- Dobór odpowiednich metod i technik badawczych do wybranego tematu.
- Konstruowanie narzędzi badawczych, zbieranie danych empirycznych oraz dokonywanie ich analizy.
- Prezentowanie wyników badań w formie raportu badawczego z zachowaniem zasad logicznej i merytorycznej spójności.
- Interpretowanie wyników badań w odniesieniu do wiedzy teoretycznej i aktualnych problemów edukacji dorosłych.
Kompetencje społeczne:
- Przestrzeganie zasad rzetelności i etyki w realizacji procesu badawczego.
- Gotowość do krytycznej refleksji nad przebiegiem działań badawczych i ich skutkami.
- Otwartość na różnorodność perspektyw oraz poszanowanie danych uzyskanych w badaniach dotyczących osób dorosłych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa formułowana jest na podstawie następujących kryteriów: aktualność i/lub innowacyjność tematu, poprawność metodologiczna, analiza danych, umiejętność interpretacji wyników badań, przejrzystość i spójność struktury raportu końcowego, poprawność językowa oraz zgodność z zasadami etyki badawczej.
Literatura
D. Kubinowski (2022): Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie.
D. Kubinowski (2010)Jakościowe badania pedagogiczna. Filozofia - Metodyka - Ewaluacja.
Demetrio D. (2009): Pedagogika pamięci. W trosce o nas samych, z myślą o innych.
Dominicé P. (2006): Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: