Psychologia twórczości 2300-S2-MTPEA-PT
Kurs ten zagłębia się w psychologię twórczości, badając zarówno mechanizmy poznawcze stojące za myśleniem twórczym, jak i zewnętrzne wpływy, które mogą oddziaływać na ten proces. Bazując na pracach Nęcki (1995, 2001) i Tokarza (1991, 2005), będziemy analizować dynamikę procesu twórczego, identyfikując zarówno okoliczności sprzyjające mu, jak i potencjalne inhibitory procesu. Studenci zapoznają się z kluczowymi teoriami psychologicznymi, w tym dotyczącymi wpływu ludzkich uprzedzeń, czy czynników środowiskowych na twórczość (Amabile, 1982, 2012). Kurs zaprezentuje również perspektywę neuronaukową (Beaty i in., 2019; Fink i in., 2007), dostarczając wglądów w to, jak można rozumieć i mierzyć twórcze procesy poznawcze. Omówione zostaną też praktyczne aspekty wspierania twórczości w środowisku edukacyjnym i organizacyjnym, z uwzględnieniem różnic między nauczaniem kreatywnym a nauczaniem dla rozwoju kreatywności (Jeffrey & Craft, 2004; Livingston, 2010).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
• psychologiczną charakterystykę procesu twórczości
• dynamikę procesu twórczego oraz elementy środowiska sprzyjające twórczemu myśleniu, jak i zewnętrzne utrudnienia dla procesu twórczego
• sposoby badania i wspierania twórczych procesów poznawczych
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
• rozwijać twórcze procesy myślenia
• edukować w duchu sprzyjania myśleniu kreatywnemu
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
• odnosi wiedzę o procesie twórczym do aktualnych zjawisk kulturowych, w których uczestniczy
Kryteria oceniania
• ocena aktywności na zajęciach
• praca semestralna lub egzamin (do wyboru)
• udział w zajęciach
• wykonanie pracy semestralnej (lub uzyskanie min. 50% punktów na egzaminie)
Literatura
Literatura:
• obowiązkowa:
Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Karków: Impuls.
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Tokarz, A. (2005). Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Tokarz, A. (red.) (1991). Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW
• uzupełniająca:
Amabile, T. M. (1982). Social psychology of creativity: A consensual assessment technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43(5), 997–1013. https://doi.org/10.1037/0022-3514.43.5.997
Amabile, T. M., & Pillemer, J. (2012). Perspectives on the Social Psychology of Creativity. The Journal of Creative Behavior, 46(1), 3–15. https://doi.org/10.1002/jocb.001
Beaty, R. E., Seli, P., & Schacter, D. L. (2019). Network neuroscience of creative cognition: Mapping cognitive mechanisms and individual differences in the creative brain. Current Opinion in Behavioral Sciences, 27, 22–30. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2018.08.013
Fink, A., Benedek, M., Grabner, R. H., Staudt, B., & Neubauer, A. C. (2007). Creativity meets neuroscience: Experimental tasks for the neuroscientific study of creative thinking. Methods, 42(1), 68–76. https://doi.org/10.1016/j.ymeth.2006.12.001
Funke, J. (2009). On the Psychology of Creativity. In P. Meusburger, J. Funke, & E. Wunder (Eds.), Milieus of Creativity: An Interdisciplinary Approach to Spatiality of Creativity (pp. 11–23). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9877-2_2
Jeffrey *, B., & Craft, A. (2004). Teaching creatively and teaching for creativity: Distinctions and relationships. Educational Studies, 30(1), 77–87. https://doi.org/10.1080/0305569032000159750
Koivisto, M., & Grassini, S. (2023). Best humans still outperform artificial intelligence in a creative divergent thinking task. Scientific Reports, 13(1), 13601.
Livingston, L. (2010). Teaching Creativity in Higher Education. Arts Education Policy Review, 111(2), 59–62. https://doi.org/10.1080/10632910903455884
Long, H., Kerr, B. A., Emler, T. E., & Birdnow, M. (2022). A Critical Review of Assessments of Creativity in Education. Review of Research in Education, 46(1), 288–323. https://doi.org/10.3102/0091732X221084326
Silvia, P. J., Fayn, K., Nusbaum, E. C., & Beaty, R. E. (2015). Openness to experience and awe in response to nature and music: Personality and profound aesthetic experiences. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9(4), 376.
Simonton, D. K. (2012). Teaching Creativity: Current Findings, Trends, and Controversies in the Psychology of Creativity. Teaching of Psychology, 39(3), 217–222. https://doi.org/10.1177/0098628312450444
Williams, P. G., Johnson, K. T., Bride, D. L., Baucom, B. R., & Crowell, S. E. (2022). Individual differences in aesthetic engagement and proneness to aesthetic chill: Associations with awe. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: