Pedagogika sztuki 2300-S2-MTPEA-PS
Pełny opis:
1. Pojęcie sztuki i jego przemiany na przestrzeni wieków. Problemy definicyjne.
2.Interdyscyplinarny charakter pedagogiki sztuki (pogranicza psychologii, socjologii, filozofii, antropologii kultury)
3.Ujęcie historyczne: miejsce sztuki w pedagogice kultury oraz w założeniach teorii wychowania estetycznego. Rola nauczyciela estetycznego
4.Sztuka jako narzędzie edukacji w wybranych nurtach pedagogicznych i szkołach w XX i XXI w.
5.Zróżnicowane funkcje sztuki: estetyczna, terapeutyczna, społeczna, dydaktyczna, ludyczna, użytkowa, ekologiczna, krytyczna
6. Specyfika różnych dziedzin sztuki. Wybrane zagadnienia z teorii literatury, muzyki, sztuk wizualnych, teatru, performansu.
7. Edukacja w polu sztuki wobec współczesnych przemian kulturowych i technologicznych – sztuka w przestrzeni publicznej i w przestrzeni wirtualnej, sztuka ze społecznością, zwrot edukacyjny w sztuce współczesnej.
8.Sztuka w instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych formach edukacji.
9. Sztuka w międzypokoleniowym przekazie kulturowym.
10. Sztuka najnowsza a kompetencje współczesnego człowieka. Specyficzne formy ekspresji i percepcji sztuki współczesnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy / zna, rozumie:
1. wybrane definicje pojęcia sztuki
2. pedagogiczne koncepcje odnoszące się do sztuki jako narzędzia edukacji
3. poglądy wybranych klasyków pedagogiki sztuki
4. interdyscyplinarny charakter pedagogiki sztuki
5. instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy edukacji przez sztukę
6. historyczne i współczesne formy działań edukacyjnych w polu sztuki
W zakresie umiejętności / potrafi:
1. dokonywać krytycznego oglądu różnych dziedzin sztuki dawnej i
współczesnej i jej edukacyjnego potencjału.
2. dokonać analizy i interpretacji współczesnych zjawisk artystycznych
3. dokonać analizy edukacyjnych możliwości wybranych projektów artystycznych.
4. przedstawiać w dyskusji oraz w formie prezentacji swoje stanowisko w
odniesieniu do wybranej formy sztuki oraz dyskutować z poszanowaniem poglądów innych osób uczestniczących w dyskusji.
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
1. czynnego uczestnictwa w kulturze artystycznej
2. współpracy w zakresie organizacji uczestnictwa w życiu artystycznym
3. uszanowania odmiennych stanowisk w ocenie zjawisk artystycznych i
możliwości ich stosowania w edukacji
4. stymulowania środowiskowych aktywności dotyczących włączania sztuki w działania edukacyjne
5. budowania relacji opartych na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa
6. aktualizowania swojej wiedzy
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności).
Aktywność na zajęciach.
Prezentacja
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura:
Baudrillard J., Spisek sztuki, Warszawa 2006.
Danto, A., Sztuka po końcu sztuki, Kraków 2013
Dewey J., Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1975.
Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2005.
Kwiatkowska – Tybulewicz B., Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej, Warszawa 2016.
Lipski A., Elementy socjologii sztuki. Problem awangardy artystycznej XX wieku, Wrocław 2001.
Pankowska K., Kultura – sztuka - edukacja w świecie zmian. Refleksje antropologiczno- pedagogiczne, Warszawa 2013
Read H., Wychowanie przez sztukę, Wrocław 1976.
Stokfiszewski, I. Sztuka ze społecznością; Prawo do kultury, Warszawa 2018.
Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa 1962.
Tatarkiewicz W., Definicja sztuki w: Droga przez estetykę, Warszawa 1972.
Wilkoszewska K, Zaidler-Janiszewska A /red./. Konteksty sztuki. Konteksty estetyki, Łódź 2011.
Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego, Warszawa 1995.
Żak J., W kręgu muzealnych przedmiotów, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: