Film w edukacji 2300-S2-MKiSE-FE
Kino legitymizuje się już ponad stuletnią historią, odgrywa ogromną rolę i funkcjonuje w wielu różnych obszarach. Stanowi istotną gałąź rozrywki (kino popularne), współtworzy kulturę określaną potocznie wysoką (kino artystyczne), traktowane jest jako źródło wiedzy oraz narzędzie interwencji (kino historyczne, dokumentalne czy współczesna sztuka), wpisuje się w praktyki tożsamościowe (kino narodowe). Mimo to w sposób systemowy nie funkcjonuje w edukacji szkolnej.
Celem kursu „Film w edukacji” jest cząstkowe wypełnienie tej luki. Punktem wyjścia zajęć będzie wprowadzenie filmu i kina jako obszaru badań i praktyk o charakterze społeczno-kulturowym (kwestie technologiczne, ekonomiczne, społeczne i estetyczne). Analiza tekstualna oraz narzędzia analizy dzieła filmowego powiązane zostaną z praktykami wytwarzania znaczeń. Główną część zajęć stanowiło będzie zapoznanie osób studenckich z działaniami instytucji realizujących edukację filmową w przestrzeni pozaszkolnej. Podczas zajęć skupimy się na organizacjach pierwszego i trzeciego sektora, czyli finansowanych ze środków publicznych (państwo i samorządy lokalne) i organizacji pozarządowych typu NGOs.
Problematyka kursu „Film w edukacji”:
• Kino jako obszar badań i praktyk (kwestie technologiczne, ekonomiczne, społeczne i estetyczne)
• Film a edukacja (aspekty prawne)
• Analiza tekstualna i narzędzia analizy
• Typy kina i społeczne aspekty jego funkcjonowania
• Edukacja filmowa a organizacje pierwszego oraz trzeciego sektora – wybrane przykłady
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent/ka zna i rozumie:
• Sposoby problematyzowania filmu jako formy wypowiedzi i narzędzia poznawania świata oraz jego miejsce w społeczeństwach.
• W pogłębionym stopniu specyfikę funkcjonowania instytucji prowadzących edukację filmową jako środowisko wychowawcze.
• Metody dydaktyczne specyficzne dla edukacji filmowej.
W zakresie umiejętności absolwent/ka potrafi:
• Analizować wypracowywane w przestrzeni badawczej teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu filmu i kina i wykorzystywać je w projektowaniu działań edukacyjno-pedagogicznych
• Analizować dotychczasowy stan wiedzy i poszukiwać nowych rozwiązań pedagogicznych w przestrzeni związanej z kulturą filmową, biorąc pod uwagę współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe, psychologiczne oraz zmiany cywilizacyjne
• Dokonać krytycznej oceny działań pedagogicznych w instytucjach kultury oraz rozwiązywać problemy edukacyjne, ze szczególnym naciskiem na film
W zakresie kompetencji społecznych absolwent/ka:
• Respektuje wiedzę i doświadczenia innych podmiotów procesu edukacyjnego oraz podejmuje samodzielne działania na rzecz organizowania środowiska wychowawczego oraz współdziałania z różnymi podmiotami z obszaru edukacji alternatywnej i artystycznej ze szczególnym uwzględnieniem przekazów audiowizualnych.
• Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, wykazując troskę o kulturę języka oraz inicjowanie aktywności kulturalnej innych, szczególnie w obszarze filmu i kina.
• Posiada kompetencje do pracy w przestrzeni edukacyjno-artystycznej z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, do dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie (w formie zal. w systemie USOS) zostanie wystawione na podstawie obecności, aktywności podczas zajęć i dzienniczka obserwacji uczestniczącej.
Na ocenę zamieszczoną w komentarzu składać się będzie sumienne uczęszczanie na zajęcia (dodatkowy bonus za 100-procentową obecność), aktywność (30%) oraz ocena dzienniczka obserwacji uczestniczącej (70%).
KRYTERIUM: OBECNOŚĆ
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej. Z uwagi na zblokowany tryb odbywania zajęć, osoba studiująca ma prawo do jednej usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w semestrze. Osoba mająca od dwóch do trzech nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż trzech zajęciach (30%) skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć -- jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Obecność podczas wszystkich zajęć i brak spóźnień/wcześniejszych wyjść nagradzana jest 10 dodatkowymi punktami (1 pkt. = 10%). Każde spóźnienie/wyjście wcześniej jest odnotowywane. Trzy spóźnienia/wcześniejsze wyjścia traktowane są jak jedna nieobecność.
KRYTERIUM: AKTYWNA POSTAWA
Osoby aktywne podczas zajęć, tj. zabierające głos, biorące merytoryczny udział w rozmowach i dyskusjach, odnoszące się do tekstów, nagradzane są plusami po zajęciach. W zależności od poziomu aktywności, można otrzymać od jednego do kilku plusów. Po zakończeniu zajęć proszę się zgłaszać po ich wstawienie. Za brak przygotowania otrzymać można minus/y. Aktywna postawa przekłada się na ocenę końcową w komentarzu.
KRYTERIUM: DZIENNCZEK OBSERWACJI UCZESTNICZĄCEJ
Elementem zajęć będą wizyty w instytucjach i organizacjach oraz spotkania z osobami prowadzącymi edukację filmową. Podczas tych spotkań osoby studenckie są zobowiązane do prowadzenia dzienniczków obserwacji uczestniczącej. Należy również zwrócić uwagę na materiały zamieszczane w internecie, charakter instytucji i sposób jej funkcjonowania, informacje i wrażenia z wizyty lub spotkania oraz wrażenia o bardziej osobistym charakterze. Szczegóły zostaną przekazane przed tą częścią zajęć.
Dzienniczki w formie pliku należy przesłać osobie prowadzącej zajęcia w ciągu siedmiu dni od wizyty lub spotkania.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Poniżej wypunktowane zostały podstawowe pozycje literaturowe. Szczegółowa lista podana zostanie na początku zajęć i udostępniana będzie w miarę możliwości w formie skanów na wskazanej platformie.
• Adamczak Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010
• Bobiński Witold, Teksty w lustrze ekranu: okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego, UNIVERSITAS, Kraków 2011.
• Ciszewska Ewa, Konrad Klejsa (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej: Teorie i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
• Nurczyńska-Fidelska Ewelina, Konrad Klejsa, Tomasz Kłys, Piotr Sitarski (red.), Kino bez tajemnic, Stentor, Warszawa 2009.
• Wybrane akty prawne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: