Moduł: Kultura i sztuka w edukacji 2300-S2-MKiSE
Treści programowe koncentrują się wokół dwóch bloków tematycznych:
1. Edukacyjne aspekty wybranych dziedzin sztuki:
* sztuka współczesna - miejsce i rola sztuki współczesnej w edukacji; współczesne formy wyrazu artystycznego (od połowy XX wieku do dziś); miejsca styku działania artystycznego i edukacyjnego: zwrot edukacyjny w sztuce współczesnej, pedagogiczne inspiracje w sztuce współczesnej;
* Film w edukacji - zdefiniowanie i problematyzacja miejsca oraz roli filmu w kulturze współczesnej i edukacji; narzędzia analizy dzieła filmowego;
* Literatura w edukacji - zdefiniowanie i problematyzacja edukacji literackiej; narzędzia analizy dzieła literackiego;
* Pedagogika teatru - pedagogika teatru a edukacja teatralna; podstawowe metody pedagogiki teatru; rola działań performatywnych w edukacji; rozwiązywanie problemów edukacyjno-wychowawczych metodami pedagogiki teatru;
2. Kultura alternatywna i media - wprowadzenie w różnorodne formy alternatywnej i niezależnej działalności kulturalnej i artystycznej oraz pokazanie jej korelacji z alternatywną edukacją; analiza nowych mediów i ich wpływu na edukację XXI wieku.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
K2_W01, K2_W02, K2_W05, K2_W12, K2_U01, K2_U03, K2_U04, K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K06, K2_K07.
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu
w zakresie wiedzy / zna i rozumie:
1. podstawowe teorie i pojęcia z zakresu sztuki i kultury (K2_W01)
2. miejsce kultury i sztuki w teorii i praktyce pedagogicznej (K2_W01)
3. wzajemne relacje między sztuką, kulturą i edukacją (K2_W02)
4. specyfikę funkcjonowania przestrzeni artystycznej jako środowiska edukacyjnego (K2_W05)
5. metody dydaktyczne specyficzne dla edukacji artystycznej (K2_W12)
W zakresie umiejętności / potrafi:
1. analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia (K2_U01)
2. analizować dotychczasowy stan wiedzy w zakresie sztuki, kultury i edukacji oraz poszukiwać nowych rozwiązań pedagogicznych w przestrzeni artystycznej (K2_U03)
3. dokonać krytycznej oceny działań edukacyjnych we współczesnych instytucjach kultury (K2_U04)
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
1. dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu sztuki, kultury i edukacji artystycznej (K2_K01)
2. korzystania z wiedzy ekspertów z różnych dziedzin (K2_K02)
3. podejmowania samodzielnego działania na rzecz współdziałania z różnymi podmiotami z obszaru edukacji alternatywnej i artystycznej (K2_K03)
4. aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym (K2_K06)
5. pracy w przestrzeni edukacyjno-artystycznej z osobami pochodzącymi z różnych środowisk (K2_K07)
Kryteria oceniania
- zaliczenie składowych modułu (zgodnie z wytycznymi podanymi w sylabusach)
- egzamin modułowy - przygotowanie opisu projektu działań edukacyjnych w polu sztuki i kultury; ustna obrona przygotowanego projektu
Praktyki zawodowe
-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: