Teorie i modele edukacji alternatywnej 2300-S2-MEA-TiMEA
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do kluczowych zagadnień z zakresu edukacji alternatywnej oraz rozwijanie umiejętności krytycznej analizy wybranych tematów w tej dziedzinie. Zajęcia będą prowadzone w formie dyskusji, analizy nagrań oraz pracy grupowej. Innowacyjnym elementem kursu jest brak tradycyjnej literatury – studenci korzystają wyłącznie z podcastów.
Studenci mają możliwość wyboru podcastu, którego tematyka najbardziej ich interesuje, co pozwala na personalizację procesu nauki i większe zaangażowanie. Wybrany podcast stanie się podstawą do przygotowania przez grupę własnych zajęć dydaktycznych oraz opracowania innowacyjnego materiału edukacyjnego w formie gry dydaktycznej. Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności pracy w zespole, kreatywnego podejścia do problemów edukacyjnych oraz przygotowania autorskich materiałów dydaktycznych dotyczących edukacji alternatywnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
Kluczowe pojęcia, teorie oraz modele edukacji alternatywnej, w tym ich genezę, założenia i zastosowania w praktyce edukacyjnej.
Różnice między tradycyjnymi a alternatywnymi podejściami do edukacji, w tym ich epistemologiczne podstawy.
Kryteria naukowości i subdyscyplinowości w kontekście edukacji alternatywnej oraz warunki, jakie musi spełniać teoria, aby być uznana za teorię edukacyjną.
Współczesne formy medialne (podcasty, nagrania wideo) jako alternatywne źródła wiedzy i narzędzia dydaktyczne.
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
Krytycznie analizować nagrania audio (podcasty) związane z edukacją alternatywną, identyfikować główne tezy oraz argumenty.
Tworzyć innowacyjne materiały dydaktyczne w oparciu o treści z nagrań i inne dostępne źródła.
Samodzielnie i w grupie przygotować i poprowadzić zajęcia dydaktyczne na podstawie podcastów, uwzględniając potrzeby odbiorców i cele edukacyjne.
Wykorzystywać nowoczesne formy edukacyjne, takie jak multimedia i podcasty, do realizacji projektów edukacyjnych i wspomagania procesu uczenia się.
Pracować zespołowo nad projektem dydaktycznym, planować działania, rozwiązywać problemy i wspólnie podejmować decyzje.
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów do:
Współpracy i odpowiedzialnej pracy w zespole, aktywnie angażując się w realizację wspólnych celów projektowych.
Podejmowania inicjatyw w zakresie projektowania innowacyjnych form edukacyjnych, takich jak gry dydaktyczne oparte na alternatywnych teoriach edukacyjnych.
Krytycznej oceny własnej pracy i pracy zespołu, otwartości na konstruktywną krytykę oraz gotowości do wprowadzania usprawnień w procesie dydaktycznym.
Aktywnego uczestnictwa w życiu akademickim, w tym rozwijania umiejętności samokształcenia poprzez korzystanie z nowoczesnych, alternatywnych źródeł wiedzy (podcasty, nagrania).
Kryteria oceniania
- Przygotowanie zajęć na podstawie wybranego podcastu według ustalonych zasad
- Przygotowanie gry dydaktycznej
- Obecności
Literatura
Akademickie Zacisze, https://www.youtube.com/@AkademickieZacisze/featured
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: