Szkoły alternatywne 2300-S2-MEA-SA
Tutorial obejmuje ukierunkowaną i dozorowaną dydaktycznie przez prowadzącego samodzielną pracę studenta/ki związaną z poszukiwaniem i pogłębianiem wiedzy na temat placówek szkolnictwa alternatywnego. W wyniku własnych badań studenci/ki zapoznają się z wybranymi szkołami alternatywnymi poznając postawione cele, sformułowane założenia, sposób organizacji placówek wraz ze sposobem naboru nauczycieli i uczniów i
końcową oceną osiągniętych wyników. Zajęcia o charakterze seminaryjnym koncentrują się na następujących grupach zagadnień:
I. Czego poszukujemy w edukacji alternatywnej?
II. Twórca szkoły alternatywnej jako pedagog i wnikliwy obserwator oczekiwań społecznych.
III. Nauczyciel w alternatywnym modelu edukacji.
IV. Rola szkół alternatywnych w polityce oświatowej.
V. Szkoły alternatywne a masowość edukacji.
VI. Wybrane szkoły alternatywne – cele i efekty. (np.:M.Montessori, R.Steiner, C.Freinet, H.Parkhurst, J-O. Decroly, A.S.Neill, W.H. Kilpatrick, P.Petersen, M.Fourestier, K.Hahn, H.Lietz, T.Łopuszański).
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
1. Brezińska A. Trempała J. (2000). Carlgren F. (1994). Wychowanie do wolności. Gdynia: Genesis.
2. Bruner J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
3. Croall J. (1983). Neill of Summerhill – The Permanent Rebel. London: Routledge & Kegan Paul.
4. Dziewulak D.(2020): Polityka oświatowa, WS, Warszawa.
5. Dziewulak D. (2020): Wspieranie uczniów uzdolnionych w szkolnictwie europejskim i USA (str.409-442), w Polityka oświatowa, WS, Warszawa.
6. Dziewulak D. (2016): Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli, Tygodnik opinii Wszystko Co Najważniejsze, Instytut Nowych https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir -dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/
7. Dziewulak D. (2010): Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad dla edunews.pl). Warszawa; http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-
przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem
8. Dziewulak D.: Szkolna elita w Szwajcarii, Nowa Szkoła 1991 r. nr 5.
9. Dziewulak D. (1988) : Wolna szkoła Rudolfa Steinera w Strasburgu, Kwartalnik Pedagogiczny 1988 r. nr 2.
10. Dziewulak D. (1986): Eksperyment wychowawczy „Summerhill”, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 1986 r. nr 7.
11. Dziurżyńska U. (1993). Rozwój człowieka. „Gdańskie Zeszyty Pedagogiki Waldorfskiej”,
12. Feiner M. (1995). Ku nowym sposobom
myślenia i praktykowania wychowawczego.
[w:]M. Feiner (red.). Alternatywne teorie i
praktyki wychowawcze. Kraków: WOM.
13. Gawlicz K. (2022); Szkoły demokratyczne
w Polsce. Praktykowanie alternatywnej
edukacji. Wyd. II, zmienione
14. Helming H. (1994). Montessori -Pädagogik.
München–Wien: Herder.
15. Neill, A.S. (1996). Summerhill School - New
View of Childhood. New York: St. Martin’s
Griffi n.
16. Okoń, W. (1997). Dziesięć szkół
alternatywnych. Warszawa: WSiP.
17. Okoń, W. (1964). Szkoły eksperymentalne
w świecie 1900-1960, Warszawa
18. Radziejowska A. (2021). Co to jest
edukacja alternatywna i skąd bierze się jej
rosnąca popularność?
https://witrynawiejska.org.pl/2021/09/30/co
-to-jest-edukacja-alternatywna-i-skad-sie-
bierze-jej-rosnaca-popularnosc/
19. Sikorska I.(2011). Edukacja alternatywna –
bogactwo różnorodności, WUJ, Kraków
https://ruj.uj.edu.pl/entities/publication/05c
b6bd6-91df-4e27-bee9-f3dfbe069ebe
20. Standing E.M. (1995). Maria Montessori –
Leben und Werk. München: Finken – Verlag.
21. Steiner R. (1973). Allgemeine
Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik.
Dornach: Rudolf Steiner Verlag.
22. Szymański M.S.(1992). Niemiecka
pedagogika reformy. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: