Moduł: Edukacja alternatywna w teorii i w praktyce 2300-S2-MEA
Celem modułu jest prezentacja podstawowych zagadnień, kategorii pojęciowych oraz kontekstów teoretycznych i założeń praktycznych edukacji alternatywnej. Studenci i studentki poznają współczesne modele edukacji alternatywnej oraz typy szkół alternatywnych w Polsce i na świecie; zapoznają się szczegółowo z założeniami pedagogiki freinetowskiej (z uwzględnieniem technik pedagogicznych, a w szczególności techniki swobodnej ekspresji artystycznej: plastycznej, technicznej, muzycznej i ruchowej), poznają metodykę pracy w animacji społeczno-kulturalnej. Zgłębiają wybrany system edukacji alternatywnej oraz realizują praktykę w placówce edukacji alternatywnej.
Moduł realizuje standardy D (D.1 Dydaktyka przedmiotu nauczania lub zajęć) - Współczesne metody animacji społeczno-kulturalnej (30h Wr)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. współczesne stanowiska, teorie i pojęcia pedagogiczne z zakresu edukacji alternatywnej, wraz z ich źródłami (K2_W01);
2. wzajemne relacje między teoriami i modelami edukacji alternatywnej oraz konsekwencje z tego wynikające dla praktycznego działania edukacyjnego (K2_W02);
3. historię, strukturę, funkcje i zasady tworzenia i działania instytucji edukacji alternatywnej (K2_W06);
4. zasady realizacji inkluzji w kontekście prowadzonych działań metodami edukacji artystycznej w instytucjach edukacyjnych i artystycznych (K2_W08);
5. metody dydaktyczne specyficzne dla edukacji alternatywnej (K2_W12).
6. normy, procedury i dobre praktyki stosowane w edukacji alternatywnej (K2_W13);
7. rolę edukatora i wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci i młodzieży oraz sposoby motywowania i pokonywania trudności edukacyjnych w przestrzeni edukacji alternatywnej (K2_W14).
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu edukacji alternatywnej (K2_U01);
2. obserwować, analizować, projektować, realizować i ewaluować działania i programy edukacyjne w przestrzeni alternatywnej, z uwzględnieniem odpowiedniej metodyki oraz potrzeb różnych grup społecznych i wiekowych (K2_U02);
3. analizować dotychczasowy stan wiedzy i poszukiwać nowych rozwiązań pedagogicznych w przestrzeni artystycznej (K2_U03);
4. rozwijać kreatywność, twórczość i umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia dzieci i młodzieży w przestrzeni edukacyjno-artystycznej (K2_U13);
5. pracować w przestrzeni edukacyjno-artystycznej z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (K2_U14).
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/a do:
1. dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu edukacji alternatywnej oraz dalszego rozwijania się w tym kierunku (K2_K01);
2. korzystania z wiedzy ekspertów z różnych dziedzin oraz podczas projektowania działalności w obszarze edukacji alternatywnej (K2_K02);
3. podejmowania samodzielnego działania na rzecz organizowania środowiska wychowawczego oraz współdziałania z różnymi podmiotami z obszaru edukacji alternatywnej i artystycznej (K2_K03);
4. analizowania i wyciągania wniosków z działań placówek edukacji alternatywnej (K2_K04).
5. aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, wykazywania troski o kulturę języka oraz inicjowania aktywności kulturalnej innych (K2_K06);
6. pracy w przestrzeni edukacyjno-artystycznej z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie (K2_K07).
Kryteria oceniania
1. Portfolio:
- przygotowane w wersji cyfrowej z materiałami interaktywnymi
- prezentujące poznane placówki edukacji alternatywnej
- zawierające esej na określony temat dotyczący edukacji alternatywnej.
2. Przygotowanie treści posta z odwiedzanych placówek edukacji alternatywnej do zamieszczenia w mediach społecznościowych kierunku
3. Udział we wskazanym projekcie edukacyjnym
Ocena końcowa z modułu to wypadkowa średniej z ocen z komponentów modułu oraz punktów 1 – 3.
Praktyki zawodowe
Praktyka w szkole alternatywnej (60h)
Literatura
Akademickie Zacisze, https://www.youtube.com/@AkademickieZacisze/featured
Gawlicz K. (2022); Szkoły demokratyczne w Polsce. Praktykowanie alternatywnej edukacji.
Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekcjei kontynuacje, red. B. Śliwerski
Śliwerski B., Edukacja pod prąd
Śliwerski B., Paluch M., Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego
Kłosińska T., Droga do twórczości
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: