Demokracja w edukacji 2300-S2-MDEA-DE
Pełny opis:
Demokratyzacja szkoły – to czasy stosunkowo nam bliskie, pierwsze próby podjęła Komisja Edukacji Narodowej i Tadeusz Czacki organizując zasady działania Gimnazjum Wołyńskiego w Krzemieńcu. Jednak świadomość silnych związków edukacji z demokracją odnajdujemy już w myśli starożytnej.
Tematy
1 Zajęcia wprowadzające – definicje słowa „demokracja” dawniej i dziś
2 Demokracja i edukacja w starożytności – retoryka i jej znaczenie (Sofiści, Cyceron, Kwintylian)
3 Demokracja szlachecka XVI w. i zagadnienia edukacyjne (A.F. Modrzewski, S. Petrycy)
4 Znaczenie edukacji dla naprawy ustroju demokratycznego S. Konarski, Komisja Edukacji Narodowej
5 Pierwsze próby demokratyzacji szkoły – T. Czacki i sądy uczniowskie w Gimnazjum Krzemienieckim
6 J. Korczak – sejm i sąd Domu Sierot
7 Kolokwium zaliczeniowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. najistotniejsze historyczne stanowiska, teorie i związki demokracji z edukacją, z ich rodowodami, przesłankami i następstwami (K1_W01)
2. historię, zasady tworzenia i działania wybranych zjawisk pedagogicznych z obszaru demokratyzacji edukacji (K1_W06)
W zakresie umiejętności student/ka zna potrafi:
1 analizować dorobek pedagogiczny z obszaru powiązań demokracji i edukacji z uwzględnieniem kontekstu historycznego (K1_U03)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka zna jest gotów do:
1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu związków edukacji i demokracji z uwzględnieniem kontekstu historycznego (K1_K01)
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach (dopuszczalne 1 nieusprawiedliwione nieobecności), test końcowy.
obecności, uzyskanie z kolokwium 51% punktów
Literatura
Literatura w wyborze
M. F. Kwintylian, Kształcenie mówcy, Warszawa 2002
A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, [wolnelektury.pl].
S. Konarski, Mowa: Jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i obywatela [w] Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, op. S. Wołoszyn t. I.
Ustawy Komissyi Edukacyi Narodowej dla stanu akademickiego i na szkoły w krajach Rzeczypospolitej przepisane roku 1783, oprac. K. Bartnicka Warszawa, 2015.
T. Czacki, Sąd uczniów w Gimnazjum Wołyńskim, Krzemienieckim [w] X. Hugona Kołłątaja listy w przedmiotach naukowych, op. F. Kojsiewicz, Warszawa 1884, t. IV.
J. Korczak, Jak Kochać dziecko; internat, kolonie letnie, Dom Sierot, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: