Moduł: Edukacja Alternatywna w Działaniu 2300-S2-MAD
W ramach modułu studenci i studentki zapoznają się ze specyfiką pracy edukacyjnej w przestrzeni naukowo-technicznej z wykorzystaniem elementów edukacji artystycznej. Poznają specyfikę funkcjonowania centrów nauki jako instytucji wspierających alternatywne formy edukacji. Poznają różne laboratoria techniczne, w których przez działanie zaznajamiają się z treściami i zdobywają umiejętności niezbędne w pracy edukacyjnej z dziećmi i młodzieżą, integrującej wiedzę naukową, techniczną i artystyczną. Moduł integruje wiedzę teoretyczną z działaniami praktycznymi studentów i studentek. W ramach modułu studenci i studentki będą mieli również możliwość odbycia praktyki w placówkach realizujących pozaszkolne działania edukacyjne. Moduł realizuje standardy D (D.1 Dydaktyka przedmiotu nauczania lub zajęć) - Laboratoria artystyczno-techniczne (30h Wr)
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- jak łączą się różne podejścia pedagogiczne – szczególnie edukacja alternatywna, artystyczna i animacja – oraz jakie mają znaczenie w praktyce edukacyjnej (K2_W02)
- jak działają instytucje związane z edukacją alternatywną i artystyczną – ich historię, strukturę i funkcje (K2_W06)
- podstawy prawne, organizacyjne i metodyczne funkcjonowania placówek realizujących alternatywne formy edukacji (K2_W07)
- jak prowadzić działania edukacyjne włączające i międzykulturowe z wykorzystaniem metod edukacji artystycznej (K2_W08)
- metody pracy charakterystyczne dla edukacji alternatywnej i artystycznej (K2_W12)
- dobre praktyki, procedury i standardy stosowane w edukacji alternatywnej i artystycznej oraz w działaniach z dziećmi i młodzieżą (K2_W13)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- obserwować, projektować i realizować działania edukacyjne w przestrzeniach alternatywnych, artystycznych i naukowych, dostosowując je do potrzeb odbiorców (K2_U02)
- analizować i wykorzystywać wiedzę z zakresu edukacji artystycznej, uwzględniając aktualne zmiany społeczne i kulturowe (K2_U03)
- oceniać działania edukacyjne w instytucjach zajęć pozaszkolnych i rozwiązywać związane z nimi problemy (K2_U04)
- samodzielnie rozwijać swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł i technologii (K2_U11)
- prowadzić działania edukacyjne z osobami z różnymi potrzebami (K2_U14)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
- refleksyjnego oceniania swojej wiedzy i ciągłego jej doskonalenia w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby edukacji alternatywnej i artystycznej (K2_K01)
- korzystania z wiedzy ekspertów i wartościowania roli wiedzy przy planowaniu działań edukacyjnych (K2_K02)
- szanowania doświadczenia innych i podejmowania samodzielnych działań w środowisku wychowawczym, we współpracy z różnymi instytucjami (K2_K03)
- prowadzenia działań w zróżnicowanych grupach, rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i budowania otwartej atmosfery w pracy edukacyjnej (K2_K07)
Kryteria oceniania
Zaliczenie składowych modułu na podstawie aktywności podejmowanych na zajęciach.
Praca roczna – „trwały ślad” - stworzenie materialnej formy podsumowania działań (np. filmu, publikacji, konstrukcji, rękodzieła), która może służyć innym osobom lub grupom.
Praktyki zawodowe
Praktyka zawodowa w placówce zajęć pozaszkolnych
Literatura
Ewa Pasterniak-Kobyłecka,
Hanna Kurian-Harkowiec, Kompetencje zawodowe edukatorów centrów nauki,
Zajęcia z konstruowania. Dobre praktyki, Centrum Nauki Kopernik, https://www.kopernik.org.pl/sites/default/files/2022-08/Dobre%20praktyki%20Zajecia%20z%20konstruowania.pdf
Standardy działania i dobre praktyki w ośrodkach innowacji, red. M. Mażewska, A. Milcarczyk/ Forum Parków Naukowo-Technologicznych, Poznań/Warszawa 2013, https://sooipp.org.pl/file/O3F5M203b0W09196j2v1G9R6u9v98821/standardy-dzialania-osrodkow-innowacji-pdf.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: