Kurs intruktora teatralnego 2 2300-S2-KIT
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z różnymi
sposobami przygotowania i przeprowadzania projektów
teatralnych. Zajęcia będą się odbywały w formie
praktycznej, tak aby uczestnicy mogli nie tylko słuchać, ale
realnie doświadczać pracy teatralnej w różnych formach.
W ramach zajęć podejmiemy następujące obszary
tematyczne:
1. Zapoznanie uczestników ze sposobami budowania
jednorazowych i cyklicznych programów warsztatowych,
w zależności od specyfiki grupy, tematyki, celu projektu
teatralnego;
2. Zapoznanie uczestników z budowaniem struktury
projektu w cyklu rocznym – rozkład zajęć,
rozplanowanie prób i pokazów;
3. Zapoznanie uczestników ze sposobami tworzenia
scenariusza i realizacji spektaklu, dopasowanego do
potrzeb grupy;
4. Zapoznanie uczestników z najważniejszymi
współczesnymi nurtami pracy teatralnej;
5. Budowanie kompetencji uczestników, jako twórców,
potrafiących zarówno opisać, jak i przeprowadzić
pełnowymiarowy projekt teatralny przeznaczony dla
dzieci, młodzieży, lub dorosłych, w tym projekt:
warsztatów jednorazowych, warsztatów cyklicznych,
zajęć cyklicznych wraz z realizacją spektaklu;
6. Budowanie kompetencji uczestników, jako instruktorów
teatralnych, potrafiących od początku do końca
przeprowadzić proces powołania do życia grupy
teatralnej, integracji, warsztatów, pracy nad spektaklem
dopasowanym do potrzeb i potencjału grupy, organizacji
premiery i eksploatacji spektaklu;
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
K2_W01, K2_W05, K2_W08, K2_W11, K2_W12, K2_W13, K2_W17, K2_U01, K2_U02, K2_U03, K2_U04, K2_U10, K2_U12, K2_U13, K2_U14, K2_U17, K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K05, K2_K06, K2_K07.
1.Wiedza: Student/ka zna:
- sposoby adaptacji tekstu na potrzeby spektaklu teatralnego;
- sposoby realizacji spektaklu autorskiego;
- sposoby budowania programu warsztatowego (z grupą w różnym
wieku i różnym wymiarze spotkań);
- najważniejsze nurty pracy teatralnej, wykorzystywane
współcześnie do pracy z dziećmi i młodzieżą;
- sposoby organizacji pokazu/wydarzenia teatralnego;
- sposoby promocji i finansowania projektów teatralnych;
2. Umiejętności: Student/ka potrafi:
- stworzyć i opisać projekt teatralny – koncepcję warsztatów
jednorazowych, warsztatów cyklicznych, zajęć zakończonych
realizacją spektaklu;
- stworzyć koncepcję spektaklu teatralnego, dopasowaną do
potrzeb grupy teatralnej;
- zorganizować i przeprowadzić pokazy spektaklu;
- zorganizować i przeprowadzić całościowy projekt teatralny;
3. Postawy: Student/ka prezentuje postawę otwartości na potrzeby
potencjalnych uczestników swoich zajęć/grupy teatralnej; potrafi
przeprowadzić projekt z uwzględnieniem potrzeb, potencjałów i
specyfiki osób, do których jest on adresowany, korzystając z
dużego zasobu środków artystycznych i metod teatralnych i
pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Kryterium zaliczenia będzie obecność (dopuszczalne
dwie nieobecności) i aktywny udział w zajęciach, a także
przygotowanie krótkiego warsztatu według własnego pomysłu
(samodzielnie lub w parach) i przeprowadzenie go dla reszty grupy.
Dodatkowo przygotowanie pokazu grupowego dla społeczności Wydziału Pedagogicznego UW (w miarę możliwości organizacyjnych).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Sara Clifford, Anna Herrmann, Teatr przebudzenia. Praktyczny
przewodnik dla instruktorów prowadzących zajęcia teatralne z
młodzieżą, Łódź-Warszawa 2003
Augusto Boal, Gry dla aktorów i nieaktorów, Warszawa 2015
Anna Rochowska, Pedagogika teatru - zwrot edukacyjny w teatrze,
Kultura Współczesna 2/2019
Katarzyna Błachiewicz-Koryga, Aldona Żejmo-Kudelska, Teatr
zaangażowany społecznie w Polsce - teoria i praktyka, Warszawa
2022
Anna Dziedzic, Drama na podstawie utworu literackiego,
Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: