Kurs instruktora teatralnego 2300-S2-ITR
Zajęcia stanowią pierwsza część Kursu i ich celem jest
wprowadzenie w tematykę teatru niezawodowego. Zajęcia
będą się odbywały w formie praktycznej, tak aby uczestnicy
mogli nie tylko słuchać, ale realnie doświadczać pracy
teatralnej w różnych formach.
W ramach zajęć podejmiemy następujące obszary
tematyczne:
1. Zapoznanie z podstawowymi środkami teatralnymi,
takimi jak: ruch, głos, mimika, gest, scenografia,
kostium, rekwizyt, muzyka, przestrzeń, interpretacja
tekstu.
2. Skompletowanie bazy ćwiczeń i zabaw z powyższych
obszarów, z zaznaczeniem ich przydatności w pracy z
grupami w różnym wieku.
3. Elementarne i zaawansowane zadania aktorskie,
budowanie etiud teatralnych, refleksja nad dramaturgią
sytuacji scenicznych, grą aktorską, budowaniem
postaci.
4. Budowanie kompetencji uczestników, jako twórców
etiud teatralnych – poprzez praktyczne zadania
sceniczne w powyższych obszarach.
5. Budowanie kompetencji uczestników, jako odbiorców
sztuki – poprzez omówienia i refleksje na temat
realizowanych ćwiczeń teatralnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
K2_W01, K2_W05, K2_W08, K2_W11, K2_W12, K2_W13, K2_W17, K2_U01, K2_U02, K2_U03, K2_U04, K2_U10, K2_U12, K2_U13, K2_U14, K2_U17, K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K05, K2_K06, K2_K07.
1.Wiedza: Student/ka zna
- najważniejsze środki teatralne, składające się na wyraz sceniczny
spektaklu: ruch, głos, mimika, gest, scenografia, kostium, rekwizyt,
muzyka, przestrzeń, interpretacja tekstu;
- zasady budowania etiud teatralnych, z uwzględnieniem
dramaturgii, pointy, wyrazu scenicznego, spójności artystycznej,
metafory;
- ćwiczenia teatralne związane z konkretnymi środkami
scenicznymi, przydatne w pracy z grupą teatralną, z
uwzględnieniem specyfiki pracy z grupami w różnym wieku;
- formy teatralne, takie jak: teatr ruchu, teatr słowa, teatr obrazu,
teatr lalek, teatr interdyscyplinarny;
2. Umiejętności: Student/ka potrafi budować krótkie etiudy teatralne
na dany temat z zastosowaniem wielości środków i form
teatralnych z różnych perspektyw: aktorskiej, reżyserskiej,
koncepcyjnej, wychowawczej. Warsztaty dodatkowo wzmocnią
osobiste kompetencje uczestników i uczestniczek, takie jak:
pewność siebie, umiejętność autoprezentacji i twórczego myślenia.
3. Postawy: Student/ka prezentuje postawę kreatywności i
otwartości na wielość form wyrazu artystycznego. Potrafi również
samodzielnie interpretować oglądane etiudy, odczytywać metafory i
znaczenia, jest gotowa/y do własnej, krytycznej refleksji na temat
oglądanej sztuki.
Kryteria oceniania
Kryterium zaliczenia będzie obecność (dopuszczalne
dwie nieobecności) i aktywny udział w zajęciach, a także realizacja
krótkiej, samodzielnej etiudy w zespołach kilkuosobowych na
zakończenie semestru, z wykorzystaniem zdobytych umiejętności.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Krzysztof Stróżański, Teatr mój widzę ubogi. Vademecum reżysera
teatru szkolnego, Wrocław 2002
Irena Jajte-Lewkowicz, Monika Wąsik, Spektakl jako wydarzenie i
doświadczenie. Aktor, Łódź 2018
Lech Śliwonik, Teatr niezbędny, studia szkice, felietony, Stalowa
Wola 2019
Andrzej Siedlecki, Być aktorem. Podstawy techniki aktorskiej,
Rzeszów 2010
Paweł Płoski, Dla lepszego życia, Miesięcznik Teatr, 2/2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: