Moduł: Edukacja w Instytucjach Artystycznych 2300-S2-EIA
W ramach modułu studenci i studentki poznają historię, założenia i metodykę edukacji muzealnej, biorą udział w objeździe wybranych instytucji artystycznych w Polsce, aby zapoznać się z różnorodnością form pracy działów edukacji w tych instytucjach, a następnie realizują samodzielną praktykę w wybranej instytucji artystycznej.
Zasady odbywania praktyk zawodowych:
Na Wydziale Pedagogicznym UW praktyki pedagogiczne są prowadzone i rozliczane w powiązaniu z przedmiotami metodycznymi, realizowanymi przez nauczycieli akademickich Wydziału, a jednocześnie są nadzorowane przez mentorów z instytucji przyjmujących studentów. Są organizowane według zasad przyjętych przez Radę Dydaktyczną.
1. Cele praktyk pedagogicznych:
• poszerzenie wiedzy zdobytej na studiach i rozwijanie umiejętności jej wykorzystania,
• poznanie organizacji pracy różnych typów placówek, a zwłaszcza tych, w których absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie,
• nabycie umiejętności projektowania, prowadzenia i dokumentowania zajęć,
• nabycie umiejętności refleksyjnej analizy pracy edukatora i uczestników/ek zajęć podczas wspólnego omawiania praktyk przez opiekunów/ek praktyk i studentów/ek,
• doskonalenie umiejętności diagnozowania i rozwiązywania problemów wychowawczych,
• nabycie umiejętności analizowania własnej pracy i jej skutków oraz pracy uczestników/ek zajęć,
• doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem obcym w sytuacjach zawodowych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
K2_W01, K2_W05, K2_W06, K2_W13, K2_W17, K2_U01, K2_U02, K2_U03, K2_U04, K2_U10, K2_U11, K2_U12, K2_U13, K2_K01, K2_K02, K2_K03, K2_K06, K2_K07.
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu
w zakresie wiedzy / zna i rozumie:
1. współczesne stanowiska dotyczące zakresu edukacji muzealnej (K2_W01)
2. specyfikę funkcjonowania przestrzeni muzealnej jako środowiska edukacyjnego (K2_W05)
3. historię, strukturę, funkcje i zasady tworzenia i działania instytucji muzealnych (K2_W06)
4. normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności muzealnej (K2_W13)
4. procesy komunikowania interpersonalnego z wykorzystaniem metod edukacji artystycznej (K2_W17)
W zakresie umiejętności / potrafi:
1. analizować poznane teorie z zakresu edukacji muzealnej i związane z nimi pojęcia (K2_U01)
2. obserwować, analizować, projektować, realizować i ewaluować działania edukacyjne w muzeum (K2_U02)
3. analizować dotychczasowy stan wiedzy i poszukiwać nowych rozwiązań pedagogicznych w przestrzeni artystycznej, (K2_U03)
4. dokonać krytycznej oceny działań edukacyjnych we współczesnych muzeach (K2_U04)
5. zaprojektować i przeprowadzić warsztaty artystyczne (K2_U10)
6. samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne niezbędne w pracy edukacyjno-artystycznej z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii (K2_U11)
7. tworzyć sytuacje edukacyjne (projekty i warsztaty artystyczne) (K2_U12)
8. rozwijać kreatywność, twórczość i umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia dzieci i młodzieży w przestrzeni edukacyjno-artystycznej (K2_U13)
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
1. dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu edukacji artystycznej i muzealnej (K2_K01)
2. korzystania z wiedzy ekspertów z różnych dziedzin oraz uznania znaczenia wiedzy podczas projektowania działalności w obszarze edukacji muzealnej i edukacji artystycznej (K2_K02)
3. respektowania wiedzy i doświadczenia innych podmiotów procesu edukacyjnego (K2_K03)
4. aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym (K2_K06)
5. pracy w przestrzeni edukacyjno-artystycznej z osobami pochodzącymi z różnych środowisk (K2_K07)
Kryteria oceniania
- zaliczenie składowych modułu (zgodnie z zasadami przedstawionymi w sylabusach składowych modułu)
- portfolio
Praktyki zawodowe
Praktyka w instytucjach artystycznych 30h
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: