Uniwersalne projektowanie zajęć – metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej 2300-PSEW-UPZ
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z celami i metodyką uniwersalnego projektowania zajęć a także nauczenie ich przygotowywania materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego. W ramach przedmiotu słuchacze poznają następujące zagadnienia:
Geneza uniwersalnego projektowania nauczania i jego przesłanki teoretyczne; Style poznawcze i strategie uczenia się w grupach heterogenicznych; Zasady uniwersalnego projektowania zajęć; Cykl projektowania zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem metodyki projektowania uniwersalnego; Wytyczne do uniwersalnego projektowania zajęć i materiałów dydaktycznych; Specyfika funkcjonowania poznawczego uczniów z różnymi niepełnosprawnościami a uniwersalne projektowanie; Adaptacje polskich podręczników szkolnych zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego; Sposoby projektowania zajęć i pomocy zgodnie z metodyką uniwersalnego projektowania.
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna:
- istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej;
- pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów;
- dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- ciągłego dokształcania zawodowego;
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
samodoskonalenia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: