Teoria edukacji integracyjnej i włączającej 2300-PSEW-TEI
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z kluczowymi ustaleniami teoretycznymi i empirycznymi na temat edukacji integracyjnej i włączającej. W szczególności słuchacze poznają następujące zagadnienia:
Geneza edukacji integracyjnej i włączającej; Sposoby definiowania i cechy edukacji integracyjnej i włączającej; Dyskurs etyczno-prawny na temat edukacji włączającej; Dyskurs pragmatyczny na temat edukacji włączającej; Rozwiązania organizacyjno-metodyczne w edukacji włączającej; Profil kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; Modele współpracy nauczycieli i specjalistów w szkole włączającej i ich konsekwencje; Efektywność edukacji włączającej w świetle badań empirycznych; Polski system kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na tle rozwiązać międzynarodowych; Teoria wspólnych i swoistych potrzeb jak przesłanka teoretyczna edukacji integracyjnej i włączającej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna:
- pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne;
- zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- dokonać krytycznej analizy systemów wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wykorzystując wybrane aktualne ujęcia koncepcyjne;
- zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej.
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: