Pedagogika specjalna 2300-PSEW-PS
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z współczesną pedagogiką specjalną. W szczególności program obejmuje następujące zagadnienia:
Pedagogika specjalna jako nauka interdyscyplinarna; Historia rozwoju kształcenia i opieki specjalnej; Współczesne tendencje w pedagogice specjalnej; Zasady wspierania szans osób z niepełnosprawnością; Koncepcja normalizacji i samostanowienia osób z niepełnosprawnością:
Rozmiary i dynamika zjawiska niepełnosprawności w Polsce na tle międzynarodowym; Systemy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami w Polsce i na świecie; Systemy kształcenia pedagogów specjalnych i ich przemiany; Dziedziny szczegółowe pedagogiki specjalnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent potrafi:
- podstawowe problemy pedagogiki specjalnej jako nauki interdyscyplinarnej: pojęcia, cele, zadania, zasady i zakres, historyczny kontekst opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością i niedostosowanych społecznie w ujęciu historycznym; współczesne tendencje w pedagogice specjalnej; wspólne i swoiste problemy osób z różnymi niepełnosprawnościami (od mikrodeficytów centralnego układu nerwowego po całościowe zaburzenia w rozwoju), niedostosowanych społecznie lub uzdolnionych; skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności w Polsce i na świecie; systemy kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce i innych państwach; zasady wyrównywania szans edukacyjnych; system kształcenia pedagogów specjalnych.
- zakresy pedagogiki specjalnej: surdopedagogikę, tyflopedagogikę, edukację i rehabilitację osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogikę resocjalizacyjną, pedagogikę korekcyjną (terapię pedagogiczną), pedagogikę leczniczo - terapeutyczną.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- identyfikować i interpretować złożone zjawiska i systemy wsparcia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych, medycznych i nauk o zdrowiu.
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: