Praktyki zawodowe 1 2300-PSEW-PR-1
Celem przedmiotu jest zweryfikowanie przez słuchaczy wiedzy teoretycznej i nabycie praktycznych umiejętności pracy na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie w edukacji włączającej w przedszkolu i/lub edukacji wczesnoszkolnej. W szczególności słuchacze zdobędą wiedzę i umiejętności odnośnie do następujących zagadnień:
Specyfika funkcjonowania przedszkoli lub szkół w systemie oświaty; Organizacja pracy i zadań poszczególnych pracowników; Rodzaje prowadzonej dokumentacji przez placówki i sposoby jej wykorzystywania; Zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolach lub uczniom w szkołach; Identyfikowanie wewnętrznych i zewnętrznych zasobów ważnych dla rozwijania potencjału dzieci i uczniów z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą; Analizowanie dokumentów i prac dzieci i wykorzystywanie zdobytej wiedzę do planowania oddziaływań dydaktycznych, opiekuńczych i terapeutycznych; Obserwowanie funkcjonowanie dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych sytuacjach, w tym ich relacji z innymi i pozycji w grupie; Praca w wielospecjalistycznym zespole, pełnienie w nim roli nauczyciela wspomagającego, Planowanie i podejmowanie działań pedagogicznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna:
- specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo - -wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji;
- zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- identyfikować zewnętrzne i wewnętrzne zasoby kluczowe w rozwijaniu potencjału dzieci i uczniów z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą;
pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne.;
- analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania;
- rozpoznać relacje społeczne w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej;
- zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty;
- dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- przestrzegania zasad etyki w pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną;
- dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym;
- podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej;
- skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: