Prawne podstawy kształcenia specjalnego 2300-PSEW-PPKS
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z prawnymi uregulowaniami procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Program obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe:
Zasady orzekania i potrzebie kształcenia specjalnego i wydawania opinii o pomocy psychologiczno-pedagogicznej; Prawne regulacje w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom i dzieciom w placówkach edukacyjnych; Prawne podstawy oceniania i klasyfikowania uczniów; Prawne podstawy organizacji kształcenia w placówkach integracyjnych i włączających; Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – regulacje prawne; Posługiwanie się przepisami prawa w czasie realizacji zadań w edukacji włączającej; Prawa rodziców i podstawy prawne współpracy z rodzicami w procesie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego; Prawne przesłanki odraczania i przyspieszania realizacji obowiązku szkolnego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent potrafi:
- regulacje prawne w zakresie kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i zasady orzekania w tym zakresie; zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej; aspekty klasyfikowania i oceniania uczniów;
- zasady współpracy środowisk wychowawczych w procesie wychowania;;
- zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi.
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- organizowania kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z przepisami prawa;
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu edukacyjno - terapeutycznego w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: