Praca opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjna 2300-PSEW-POW
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze specyfiką pracy opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej i przygotowanie do rozpoznawania potrzeb w tych zakresach i ich zaspokajania. W szczególności słuchacze poznają:
Podstawowe pojęcia z zakresu teorii wychowania; Zasady wychowania; Problematykę wykluczenia społecznego i sposobów diagnozowania tego zjawiska; Metody rozpoznawania konfliktów i przemocy w grupach rówieśniczych i sposoby zapobiegania tym zjawiskom; Specyfikę współczesnych zachowań ryzykownych, w szczególności przemocy, agresji oraz używania substancji psychoaktywnych; Specyfikę pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, socjoterapeutycznej i resocjalizacyjnej; Przesłanki teoretyczne i zasady konstruowania programów profilaktyki zachowań ryzykownych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy, absolwent zna i rozumie:
- pojęcia wychowania i rozwoju: funkcje wychowania, style wychowania, zagadnienia przymusu i swobody w wychowaniu, wychowania adaptacyjnego i emancypacyjnego; zagadnienie wychowania w kontekście manipulacji; problematykę podmiotowości w wychowaniu;
- uwarunkowania agresji i przemocy w szkole; pojęcia przemocy symbolicznej, przemocy dorosłych i przemocy rówieśniczej;
- zasady życia społecznego i wychowania;
- zachowania ryzykowne (tradycyjne i nowoczesne), uwarunkowania podejmowania tych zachowań oraz zachowania ryzykowne online i offline;
- problematykę uzależnienia i zagrożenia uzależnieniem;
- przesłanki teoretyczne programów profilaktycznych uzależnień oraz programów zapobiegania samobójstwom dzieci i młodzieży
- specyfikę pracy opiekuńczo - wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej: zasady, metody i formy opieki oraz wychowania; zasady działalności placówek rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych z uwzględnieniem problemów związanych z ich funkcjonowaniem; zagadnienia poradnictwa edukacyjno- zawodowego, opieki zdrowotnej, edukacji zdrowotnej i seksualnej.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- identyfikować obszary wykluczenia społecznego oraz wskazywać jego przyczyny i symptomy w powiązaniu z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej i dziedziną nauk społecznych;
- wyjaśnić proces wykluczenia społecznego oraz wskazać jego konsekwencje, wykorzystując aktualną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w powiązaniu z dziedzinami nauk społecznych i humanistycznych;
- diagnozować potrzeby, oczekiwania i zasoby podmiotów życia przedszkolnego i szkolnego;
-diagnozować zachowania świadczące o wystąpieniu konfliktu w grupie zróżnicowanej;
- rozpoznać przyczyny agresji i przemocy w przedszkolu i szkole oraz podejmować działania profilaktyczne
-odróżnić sprawcę od ofiary przemocy;
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów:
- postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania działań interwencyjnych, w tym wskazań terapeutycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: