Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej 2300-PSEW-MK
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z metodami i zasadami organizacji nauczania w grupie zróżnicowanej. W szczególności słuchacze poznają:
Metody konwencjonalne i niekonwencjonalne sprzyjające pracy w zróżnicowanych grupach dzieci i uczniów; Zasady projektowania zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem klimatu klasy, elastyczności doboru stosowanych metod oraz indywidualizowania zadań, treści i form pracy dostosowanych do potrzeb uczniów; Sposoby adaptacji środków i materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania; Sposoby rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Rolę współpracy i wsparcia rówieśniczego w procesie uczenia się; Dostosowanie form i warunków sprawdzania wiedzy.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna:
- istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej;
- pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć;
- metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptację do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów, metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania;
- formy organizacyjne pracy na lekcji (pracę zbiorową, grupową, indywidualną, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej;
- pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, planować i realizować złożone działania pedagogiczne;
- projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów;
- stosować ocenianie wspierające uczenie się.
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej;
- świadomego podejmowania zobowiązań społecznych związanych z realizacją zadań zawodowych pedagoga specjalnego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: