Dydaktyka specjalna 2300-PSEW-DS
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy ze stanem rozwoju współczesnej dydaktyki specjalnej. W szczególności słuchacze poznają następujące zagadnienia:
Geneza i tendencje rozwoju dydaktyki specjalnej; Kierunki rozwoju dydaktyki specjalnej w Polsce i krajach anglosaskich; Potrzeby edukacyjne uczniów jako przesłanki procesu nauczania-uczenia się; Cele kształcenia specjalnego, programy kształcenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Kanony i zasady dydaktyki specjalnej; Dydaktyki szczegółowe/specjalistyczne w obrębie dydaktyki specjalnej; Paradygmaty w dydaktyce specjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem behawioryzmu i konstruktywizmu dydaktycznego; Pojęcie metod opartych na dowodach i jego znaczenie w kształceniu specjalnym; Skuteczne metody w kształceniu specjalnym i integracyjnym; Współczesne formy organizacji procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Indywidualizacja zajęć edukacyjnych w kształceniu specjalnym i integracyjnym; Zasady i metody ewaluacji działalności dydaktycznej w szkole; Projektowanie zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem optymalnych strategii i metod kształcenia; Wychowawcze aspekty lekcji – utrzymanie dyscypliny w klasie szkolnej, formy i metody kształcenia a kształtowanie relacji w grupach rówieśniczych i włączanie.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna:
- dydaktykę specjalną jako naukę teoretyczną i empiryczną, klasyfikację dydaktyki specjalnej na dydaktyki szczegółowe; dydaktykę specjalną w kontekście porównawczym i interdyscyplinarnym;
- organizację procesu kształcenia dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady, metody, proces kształcenia w aspekcie trudności związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci i uczniów z różnymi zaburzeniami w rozwoju, zasady ewaluacji i efektywność podejmowanych działań edukacyjnych.
- formy organizacyjne pracy na lekcji (pracę zbiorową, grupową, indywidualną, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- projektować zajęcia edukacyjne, stosować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dydaktyki specjalnej;
- indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści nauczania do potrzeb dzieci i uczniów, zwiększać umiejętności poznawcze, kompetencje społeczne i integrację rówieśniczą;
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- ciągłego dokształcania zawodowego;
- odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością dydaktyczną.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: