Diagnostyka w pedagogice specjalnej 2300-PSEW-DI
Celem przedmioty jest zapoznanie słuchaczy ze stanem współczesnej diagnostyki w pedagogice specjalnej. W szczególności słuchacze poznają następujące zagadnienia:
Istota diagnozy psychopedagogicznej; Związki badań diagnostycznych z badaniami naukowymi; Diagnoza funkcjonalna i jej miejsce we współczesnej pedagogice specjalnej; Przydatność diagnostyki psychopedagogicznej dla działań edukacyjnych, opiekuńczych, rehabilitacyjnych i resocjalizacyjnych w różnego typu placówkach; Podstawowe obszary diagnostyczne w pedagogice; Logika proces diagnostycznego i jego etapy; Procedury i rodzaje metod diagnostycznych; Etyczne aspekty badań diagnostycznych; Opór w diagnozie i techniki radzenia sobie z nim; Charakterystyka wybranych metod, powszechnie stosowanych w psychopedagogicznej diagnozie przedszkolnej i szkolnej; Diagnoza sprawdzająca i ewaluacja skuteczności programów oddziaływań edukacyjnych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna:
-podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy;
- ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, kształcenia, rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
-analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania;
- planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego;
- dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: