Wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży – inspiratorium psychologa 2300-PSE-WRD
Celem przedmiotu jest szczegółowe omówienie zagadnień dotyczących wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży, a przede wszystkim zapoznanie słuchaczy podczas spotkań doradczo-konsultacyjnych z możliwościami dotyczącymi rozwijania umiejętności społecznych u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i bez niepełnosprawności.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna:
- rolę, zadania i funkcje psychologa w przedszkolu, szkole i placówce systemu oświaty oraz jego prawa i obowiązki;;
- rolę wspierania rozwoju dziecka lub ucznia: wspomaganie rozwoju kompetencji
społecznych i komunikacyjnych oraz sposoby wspierania rozwoju społeczno-
-moralnego, emocjonalnego i samoregulacji, znaczenie wspomagania uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz konieczność wspierania uczniów lub wychowanków w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania;
- problematykę animowania działań edukacyjnych i pracy nad rozwojem ucznia; potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, motywacji do uczenia się i nawyków systematycznego uczenia się, stymulowania samodzielnej pracy dziecka lub ucznia w kontekście uczenia się przez całe życie, rozwijania ciekawości, aktywności, samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, a także umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia lub wychowanka do samokształcenia;
- metodykę prowadzenia działań edukacyjnych przez nauczyciela psychologa: zasady projektowania zajęć z uczniami, doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych, projektowania zajęć (warsztatów) dla nauczycieli, a także sposoby realizacji zajęć z dziećmi, uczniami lub wychowankami w różnym wieku i o różnych możliwościach psychofizycznych;
- organizację wsparcia dzieci lub uczniów w przedszkolach, szkołach lub placówkach systemu oświaty, zasady projektowania, koordynacji, realizacji oraz ewaluacji działań pomocowych;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- diagnozować sytuacje wychowawcze;
- wspomagać dzieci lub uczniów w adaptacji do przedszkola, szkoły lub placówki
systemu oświaty;
- wspierać uczniów w radzeniu sobie z problemami wieku dorastania;
- wspierać proces nauczania-uczenia się uczniów w oparciu o wiedzę w zakresie
prawidłowości i metod efektywnego uczenia się.
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat rozwoju ucznia;
- podejmowania współpracy z różnymi podmiotami w środowisku ucznia na rzecz jego rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: