Praca z dzieckiem z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi 2300-PSE-PDI
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna:
-uwarunkowania funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym: znaczenie
uspołecznienia ucznia i kontaktów rówieśniczych, procesy społeczne w klasie,
rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej, potrzebę
rozwijania u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i
umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; diagnozę grupy uczniowskiej i każdego ucznia oraz charakterystykę i etiologię potrzeb edukacyjnych uczniów; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z
niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, a także problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
- zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
-przeprowadzić diagnozę dojrzałości szkolnej dziecka oraz jej uwarunkowań
środowiskowych;
- skutecznie wspierać dziecko w procesie adaptacji do nowej sytuacji;
diagnozować problemy uczniów i wspierać ich w przezwyciężaniu trudności i
deficytów;
- wspierać nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- wspomagać nauczycieli i rodziców lub opiekunów w rozwiązywaniu problemów
wychowawczych oraz wspieraniu wszechstronnego rozwoju uczniów.
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do:
- nawiązywania skutecznego dialogu z uczniem, jego rodzicami lub opiekunami na temat jego rozwoju.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: