Podstawy pedagogiki przedszkolnej 2300-PPP/Wcz
- Zakres pojęcia pedagogika przedszkolna, jej związki z pedagogiką ogólną oraz innymi dziedzinami wiedzy. Metody badań. Obserwacja i diagnoza w poznawaniu dziecka przedszkolnego.
- Wybrane źródła myśli o pracy pedagogicznej z dzieckiem w tym wieku (m.in. J. A. Komeński, H. Pestallozzi, F. Fröbel, przedstawiciele epoki Nowego Wychowania).
- Psychologiczne podstawy do pracy pedagogicznej z dziećmi. M.in. Implikacje pedagogiczne teorii rozwoju człowieka wg J. Piageta, L. S. Wygotskiego, J. Brunera, E. Eriksona i innych.
- Koncepcja rozwoju i wychowania dziecka wg S. Szumana, M. Przetacznikowej, M. Kielar, A. Brzezińskiej.
- Zabawa jako uniwersalna postać aktywności dziecka w wieku przed-szkolnym.
- Społeczny kontekst rozwoju i uczenia się dzieci (znaczenie interakcji dziecka z dorosłym i rówieśnikiem).
- Dziecko w instytucji wychowania przedszkolnego (tj. proces adaptacji, dojrzałości do zadań szkolnych; rola przedszkolaka - rola ucznia).
- Znaczenie wczesnej edukacji dziecka dla jego kariery edukacyjnej, zawodowej, życiowej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student zdobywa wiedzę na temat podstaw pedagogicznych i psychologicznych pracy z dzieckiem przedszkolnym.
- Student zdobywa wiedzę w zakresie specyfiki uczenia się małych dzieci.
- Student poznaje organizację przestrzeni edukacyjnej sprzyjającej rozwojowi dzieci.
- Student nabywa umiejętność tworzenia własnych pomysłów edukacyjnych.
Student poznaje historię formułowania się tej dziedziny pedagogiki.
Student nabywa wiedzę w zakresie specyfiki uczenia się małych dzieci.
Student nabywa umiejętność opisywania i postępów rozwojowych dziecka.
Student nabywa wiedzę w zakresie opisania wszechstronnego dziedzin rozwoju i uczenia się małego człowieka.
Student poznaje cele i zadania oraz treści do pracy z dziećmi.
Student poznaje warunki pedagogiczne dla rozwojowej zmiany
oraz konstruowania wiedzy przez dziecko.
Student nabywa umiejętności budowania właściwej przestrzeni
oraz właściwych relacji tworzących dobre środowisko uczenia się dziecka.
Kryteria oceniania
praca pisemna i esej
Literatura
Al. Khamisy D., Rozwój pojęć przyrodniczych, Warszawa
Babska Z., Shugar G.W., Idea dwupodmiotowości interakcji dorosły - dziecko w procesie wychowania w pierwszych latach życia, (w:) Raporty Sekcji Psychologii KUL, Lublin 1986
Bronfebrenner U., Czynniki społeczne w rozwoju osobowości, (w:) "Psy-chologia Wychowawcza", nr l, 2, 1970 (dojrzałość)
Brühlmeier A., Edukacja humanistyczna
Bruner J., Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978, (wybrany fragment)
Brzezińska A., Burtowy M., Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Poznań 1985
Brzezińska A., O twórczej aktywności dziecka w wieku przedszkolnym, (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" nr 3, 1984
Curriculum Models and Early Childhood education, New Jork 1994
Debesse M., Etapy wychowania
Donaldson M., Myślenie dzieci, Warszawa 1986
Edukacja elementarna - red. K. Lubomirska, Warszawa 2005
Forman E. A., Cazden C. B., Myśli Wygotskiego a edukacja: wartości poznawcze współpracy z rówieśnikami, (w:) A. Brzezińska, G. Lutomski, B. Smykowski, Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań 1995
Hajnicz W., Karwowska-Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa 1998
Helm J., Katz L., Mali badacze, Warszawa 2003
Karwowska-Struczyk M., Nisze ekologiczne a rozwój dziecka, Warszawa 2000 (wybrane fragmenty badań)
Kielar-Turska M., Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992 (wybrać jeden rozdział)
Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000, (wybrane fragmenty, wstęp)
Klus-Stańska D., Romankiewicz B., Komunikaty nauczycieli przedszkoli jako nośnik ukrytego programu, (w:) "Wychowanie w Przedszkolu" nr 3, 1995
Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania, (w:) Z. Kwiecień, L. Witkowski (red.) Spory o edukację, Warszawa 1993
Komeński J.A., Wielka dydaktyka, Wrocław 1956, (fragmenty)
Lubomirska K., Przedszkole, rzeczywistość, szansa, Wyd. 3, Warszawa (Francja)
Lubomirska K., Rozbieżność informacyjna a aktywność dziecka, (w:) W. Hajnicz (red.), Warunki i formy aktywności dzieci w wieku przedszkolnym, Olsztyn 1989
Lubowiecka J., Przystosowanie społeczne dziecka do przedszkola, Warszawa 2000 (program)
Musati T., Wczesne relacje rówieśnicze według J. Piageta i L. Wygotskiego, (w:) Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań 1995
Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1995 (funkcje)
Olechnowicz H., Być kimś dla kogoś, (w:) Warunki i formy aktywności
dzieci, Olsztyn 1989 (Studia z pr. dz.)
Piaget J., Psychologia dziecka, Wrocław 1996
Schaffer H.R., Epizody wspólnego zaangażowania jako kontekst rozwoju poznawczego, (w:) Dziecko wśród ludzi i przedmiotów, Warszawa 1994
Szuman S., Dzieła wybrane l i 2, Warszawa 1985 (wybrane fragmenty) -uczenie się okazjonalne
Wadworth B., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa 1998
Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003 (albo psychologia)
Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w XX w., Warszawa 1993
Wygotski L.S., Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym, (w:) Wybrane prace (psych.), Warszawa 1971
Żytko M., Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju dziecka, (w:) "Edukacja elementarna" z. l, Warszawa 2005
J.A. Komeński, Szkoła macierzyńska, (w:) Wielka dydaktyka, Wrocław 1956
J.F. Pestallozzi,
F. Fröebel,
M. Montessori, Domy dziecięce
M. Mikna, Zrozumieć Montessori
C. Freinet, Gawędy Mateusza
B. Woodworth, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa 1998
L. Wygotski, Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym, (w:) Wybrane prace psychologiczne, Warszawa 1971
J. Bruner, Poza dostarczane informacje, Warszawa 1978 (wybrane fragmenty)
E. Erikson,
D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą, Kraków 2006
Donaldson, Myślenie przedszkolaka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: