- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Pedagogika porównawcza 2300-PEP-OG
1. Podstawowe pojęcia pedagogiki porównawczej.
2. Przemiany historyczne, społeczne, ekonomiczne i pedagogiczne budujące model oświaty.
3. Zasady polityki oświatowej.
4. Porównawcza charakterystyka poziomów edukacyjnych.
5. Systemy szkolne w wybranych państwach europejskich i pozaeuropejskich: organizacja, struktura, zarządzanie, reformy, podstawowe problemy. Podobieństwa i różnice.
6. Polski system edukacyjny, a kierunki oświaty na świecie.
7. Szkolnictwo alternatywne na świecie w ujęciu porównawczym.
8. Problematyka kształcenia zawodowego w ujęciu porównawczym.
9. Problematyka umasowienia szkolnictwa wyższego w ujęciu porównawczym.
10. Aktualne kierunki przemian w oświacie na świecie w ujęciu porównawczym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
a) opisuje strukturę pedagogiki porównawczej.
b) przedstawia uwarunkowania organizacji i funkcjonowania systemów oświatowych.
c) wyjaśnia mechanizmy reform oświatowych.
d) wymienia wady i zalety systemów szkolnych.
e) dostrzega związek i zależność między przemianami w oświacie i zmianami cywilizacyjnymi w otaczającym nas świecie.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
a) stosuje warsztat pedagoga porównawczego analizując systemy oświatowe.
b) dokonuje wyboru zmiennych opisujących funkcjonowanie systemów oświatowych zgodnie z uwarunkowaniami i zasadami polityki oświatowej.
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
a) dokonuje krytycznej analizy porównawczej systemów oświatowych w Polsce i w wybranych państwach.
b) analizuje zmienne historyczne, ekonomiczne, demograficzne i społeczne dla potrzeb wniosków wynikających z porównania systemów oświatowych.
c) ocenia kierunki reform oświatowych w celu doskonalenia własnego warsztatu pedagoga porównawczego.
Literatura
Literatura uzupełniająca (nieobowiązkowa):
o KSIĄŻKI:
1.Dziewulak D.: Polityka oświatowa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2020 r. https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/publikacjaBAS.xsp?documentId=500AA56770BBE7ECC12585E40044171D&lang=PL
2.Dziewulak D.: Ustroje szkolne państw członkowskich UE, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa, 2020 r.
https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/publikacjaBAS.xsp?documentId=EF8C411F65EC7A5CC12586630041231E&lang=PL3.
o ARTYKUŁY
1. Dziewulak D. (współautorzy: Adamiec J., Branna J., Firlej N., Groszkowska K., Karkowska M., Krawczyk K., Kupis D., Tazuszel A., Żołądek Ł.): Rozwiązania prawne dotyczące problemu alienacji rodzicielskiej w wybranych państwach Unii Europejskiej: w Belgii, Bułgarii, Czechach, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Niemczech i Szwecji – ZESZYTY PRAWNICZE BAS nr 3(75) 2022, s. 248-278.
https://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/E0FA8DF83A3FA821C12589640046A80B/$file/Adamiec_Branna_Dziewulak_Firlej_Groszkowska_Karkowska_Krawczyk_Kupis_Tazuszel_Zoladek.pdf
2. Dziewulak D.: Podstawy prawne i organizacja systemu szkolnictwa we Francji z uwzględnieniem wpływu ministra edukacji na działalność szkół publicznych i prywatnych – ZESZYTY PRAWNICZE BAS, nr 1(73) 2022, s. 39-72.
https://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/43A15B6440566E82C1258855002E39BC/$file/Dobromir_Dziewulak.pdf
3. Dziewulak D.: Edukacja prawna w szkolnictwie podstawowym i średnim w Polsce, wybranych państwach Unii Europejskiej oraz w Serbii i Wielkiej Brytanii – ZESZYTY PRAWNICZE BAS, rok XVII nr 4(68) 2020, s. 220-241
https://zpbas.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/pubBAS.xsp?documentId=1479F666E51A83F0C125864E003E7971&lang=PL
4. Dziewulak D.: Edukacja kulturalna w szkolnictwie wybranych państw europejskich, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 2(46)2016.
http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/C4BCB7E64ED00FAFC1257FD30032A35D/$file/Strony%20odStudia_BAS_46-4.pdf
5. Dziewulak D.: Zwalnianie uczniów z lekcji wychowania fizycznego w szkołach w Polsce i wybranych krajach Europy, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych, ANALIZY BAS nr 12 (132)2015.
http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/1AC45E6D5A1174FDC1257ED6003AC4CA/$file/Analiza_BAS_2015_132.pdf
6. Dziewulak D.: System szkolny Irlandii, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych,
ANALIZY BAS nr 14(118)2014.
http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/DBBC3DD1A2279309C1257D860030A66A/$file/Analiza_BAS_2014_118.pdf
7. Dziewulak D.: Finansowanie zakupu podręczników szkolnych w wybranych państwach, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS nr 4(108)2014.
http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/3E00B159E453662DC1257CA0002BC1A7/$file/Analiza_BAS_2014_108.pdf
8. Dziewulak D.: Szkolnictwo wyższe w świetle raportów edukacyjnych, naukowy kwartalnik Biura Analiz Sejmowych STUDIA BAS nr 3(35)2013.
http://orka.sejm.gov.pl/wydbas.nsf/0/FCAB8BF67114E4EBC1257BDC0029DCE5/%24File/Strony%20odStudia_BAS_35i-8.pdf
9. Dziewulak D.: Nadzór pedagogiczny w systemach edukacyjnych w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 7(96)
http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/48E6767D7B4A3052C1257B5900484D97/$file/Analiza_BAS_2013_96.pdf
10. Dziewulak D.: Kształcenie zawodowe w Polsce i w wybranych państwach Unii Europejskiej, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 6(95)
http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/9BAF4B83D07F5123C1257B5F002E884F/$file/Analiza_BAS_2013_95.pdf
11. Dziewulak D.: Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkolnictwie zawodowym w Polsce i w wybranych państwach UEj, ekspercka seria wydawnicza Biura Analiz Sejmowych ANALIZY BAS 2013 r. nr 4(93)
http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/ECBB4C2938216BB1C1257B4A0036C07D/$file/Analiza_BAS_2012_93.pdf
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: