Pedagogika dla nauczycieli 2300-PED-PN-W
1. Teoria i wiedza naukowa w pedagogice oraz ich związek z modelami edukacyjnymi.
2. Podstawy ontologiczne nauczania. Nauczycielska odpowiedzialność za świadomy wybór metod i narzędzi edukacyjnych.
3. Teorie rozwoju człowieka a koncepcje pedagogiczne.
4. Transmisja wartości, formowanie i socjalizacja jako celowe i ukryte działanie edukacyjne.
5. Indywidualizacja i personalizacja nauczania oraz edukacja włączająca.
6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Uczniowie wymagający wsparcia w zakresie funkcjonowania (ze względów kulturowych, rozwojowych, itd.)
7. Uwarunkowania instytucjonalne szkoły.
8. Struktura systemu edukacyjnego w Polsce na tle wybranych systemów na świecie.
9. Ustawa o systemie oświaty. Podział kompetencji pracowników i organów szkolnych, dokumentacja szkolna. Wielospecjalistyczne zespoły i formy ich współpracy.
10. Rola nauczyciela i etyka zawodowa.
11. Współpraca nauczyciela z rodzicami ucznia oraz innymi osobami i podmiotami wspierającymi ucznia.
12. Charakterystyka wybranych modeli edukacyjnych.
13. Alternatywne formy edukacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
• ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne
podstawy wychowania (B2.W3)*
• klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka (B2.W3) oraz ich implikacje pedagogiczne
• teorie wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjne
• rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów
• podstawy etyki zawodowej nauczyciela (B2.W2)
• zasady edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji
• zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami (B2.W4)
• strukturę i funkcje systemu oświaty – funkcje i cele instytucji edukacyjnych,
• modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji (B.2.W.1)
• podstawy prawne systemu oświaty
• formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, znaczenie współpracy szkoły z rodziną ucznia oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B2W3)
• prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym (B2W4), sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B2.W5)
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
• formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (B.2.U3)
• wskazać uwarunkowania rozwoju ucznia
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
• samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej (B.2.K3)
współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4)
*Symbole szczegółowych efektów uczenia się z rozp. MNISW z 25 lipca 2019 r.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Egzamin pisemny
Literatura
Asbury K., Plomin R., (2015). Geny i edukacja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Garstka T., (2016). Psychopedagogiczne mity. Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu? Warszawa: Wolters Kluwer
Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Gutek G., (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk: GWP
Hattie J., (2015). Widoczne uczenie się dla nauczycieli. Jak maksymalizować siłę oddziaływania na uczenie się, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej
Kawecki I., (2003). Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.) (2003, lub późniejsze), Pedagogika – podręcznik akademicki, t. 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Mikiewicz P., (2016). Socjologia edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Nisbett R.E., (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ, Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa
Śliwerski B., (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Wilk T., (red.) (2007). Niektóre obszary pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacyjnej szkoły oraz środowiska lokalnego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: