Podstawy dydaktyki 2300-PED-PD
Celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć. Podczas ćwiczeń poruszone zostaną następujące zagadnienia: koncepcje wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, charakterystyka szkoły tradycyjnej i jej współczesne koncepcje, planowanie i realizacja działań edukacyjnych, cele, treści, formy i metody kształcenia, środki dydaktyczne i ich aplikacje, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych, podręcznik szkolny, zadania „refleksyjnego praktyka”, ocena efektywności pracy szkoły.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: student
charakteryzuje działania szkoły tradycyjnej i analizuje współczesne jej koncepcje;
wyjaśnia zasady planowania pracy dydaktycznej;
zna elementy przestrzeni dydaktycznej takie jak: cele, treści, formy, metody, zasady, środki dydaktyczne; efekty kształcenia
omawia zasady i metody oceniania uczniów w szkole;
zna budowę, rodzaje i funkcje podręczników szkolnych w nauczaniu-uczeniu się;
omawia edukacyjne działania, realizowane podczas pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
umiejętności: student potrafi
sformułować cele nauczania;
stosować metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne;
zastosować nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się;
zastosować wybrane technologie informacyjne podczas prezentacji lekcji;
zastosować wybrane sposoby oceniania efektywności pracy szkoły;
wykorzystać techniki komunikacyjne wspierające dobrą edukację;
zaprojektować lekcję i napisać jej scenariusz.
kompetencje społeczne: student
samodzielnie poszukuje programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się;
samodzielnie poszukuje innowacji metodycznych i organizacyjnych w pracy nauczyciela;
kształtuje postawę krytycznego osądu;
doskonali umiejętność pracy w grupie i z grupą.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: projekt- prezentacja próbna i właściwa, aktywność na zajęciach, wykonywanie zadań cząstkowych
Literatura
Bibliografia:
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, GWP, Gdańsk, 2016.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015.
Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015.
Filipiak E. (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, Wydawnictwo UKS, Bydgoszcz 2008.
Janowski A., Pedagogika praktyczna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014.
Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2007.
Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010.
Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012.
Kwieciński Z. Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, cz. II: Szkoła – kształcenie – nauczyciel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, Gdańsk, 2018.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN, Warszawa 2000.
Wybrane teksty z czasopism: Kultura i Wychowanie, Kwartalnik Pedagogiczny,
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Pierwszeństwo dla studentów Wydziałów Filozofii i Socjologii, ale także dla innych zainteresowanych. |
W cyklu 2024Z:
Pierwszeństwo dla studentów Wydziałów Filozofii i Socjologii, ale także dla innych zainteresowanych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: