Organizacja Wypoczynku Dzieci i Młodzieży 2300-OWDiM
W ramach zajęć studenci i studentki realizują wymagania wynikające z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży określające wymagania programu kursu na wychowawcę wypoczynku, które obejmują zagadnienia z zakresu: prawnych aspektów organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży, elementów psychologii rozwojowej i wychowawczej, organizacji zajęć w czasie trwania wypoczynku; planowania pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej, ruchu i rekreacji, turystyki i krajoznawstwa, zajęć kulturalno-oświatowych, zajęć praktyczno-technicznych, prace społecznie użytecznych, bezpieczeństwa życia i zdrowia uczestników wypoczynku.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024L: w sali i w terenie |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- prawidłowości rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, zasady działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
- specyfikę funkcjonowania środowiska wychowawczego, grupy formalnej i nieformalnej, procesy grupowe, dynamikę grupy, role społeczne, procesy komunikowania interpersonalnego,
- uwarunkowania formalno-prawne pełnienia roli wychowawcy wypoczynku dzieci i młodzieży,
- metody wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi,
- zasady organizacji zajęć sportowych, kulturalnych oraz z zakresu turystyki i krajoznawstwa,
- etyczne zasady pełnienia funkcji wychowawcy wypoczynku,
- zasady udzielania pierwszej pomocy,
- zasady bezpieczeństwa podczas wypoczynku
- normy, procedury i dobre praktyki stosowane w organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży.
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- pełnić funkcję wychowawcy wypoczynku dzieci i młodzieży;
- przygotować plan pracy dla grupy dzieci lub młodzieży na podstawie analizy potrzeb grupy, dostosowany pod względem metodyki oraz potrzeb społecznych i wiekowych,
- zrealizować plan pracy dla grupy dzieci lub młodzieży zgodnie z założeniami oraz przeprowadzić i opracować ewaluację,
- pełnić różne role w zespole; współpracować z innymi podmiotami,
- zaprojektować i przeprowadzić zajęcia o tematyce sportowej, rekreacyjnej oraz kulturalnej;
- rozwijać kreatywność, twórczość podopiecznych;
- udzielać pierwszej pomocy;
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu wypoczynku dzieci młodzieży oraz stałego doskonalenia swojego warsztatu pedagogicznego;
- projektowania swojej działalności w obszarze wypoczynku dzieci młodzieży z wykorzystaniem wiedzy ekspertów z różnych dziedzin;
- współdziałania z różnymi podmiotami z obszaru organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży;
- pełnienia różnych ról w zespole kadry pedagogicznej wypoczynku dzieci młodzieży;
- angażowania się w działania na rzecz realizowania potrzeb edukacyjnych danej społeczności lokalnej lub określonego środowiska wychowawczego;
- odpowiedzialnego pełnienia roli wychowawcy zgodnie z etyką zawodową, wyrażania własnego stanowiska z poszanowaniem odmiennych poglądów,
- aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, wykazując troskę o kulturę języka.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu i uzyskania uprawnień jest:
- zaliczenie kursu pierwszej pomocy przedmedycznej
- obecność na zajęciach
- napisanie testu sprawdzającego wiadomości teoretyczne
- napisanie planu pracy dla grupy przebywającej na wypoczynku (kolonia, obóz, półkolonia)
Literatura
Animacja kultury. Przyszłość i doświadczenie, red. Grzegorz Godlewski i in., Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2002.
Baum Heike, Zabawy w lesie, wydawnictwo Jedność, Kilece 2002.
Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, red. A. Jaczewski, WSiP, Warszawa 1994,
Całusińska Małgorzata, Malinowski Wojciech, Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2016.
DLA animacja kultury metody/ działania/ inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Kulturalnych „ę”, Warszawa 2009.
Fritz Jurgen, Przżywamy ciekawe przygody. Pomysły zabaw dla dzieci i młodzieży, Jedność, Kielce 2004
Gardian-Miałkowska Renata, Weremczuk Ewa, Przybysz-Zaremba Małgorzata, Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2020.
Kamecki Marek, Obóz drużyny harcerzy w XXI wieku, Jakobstaff, Warszawa 2021.
Kędzior-Niczyporuk Elżbieta, Pedagogika zabawy jako metodyka pracy z grupą, 2008, źródło: https://www.sbc.org.pl/Content/10086/Kedzior_Pedagogika_zabawy.pdf
Kucharzewski Tomasz, Sztuka obozowania, 2017.
Kuranowski Arkadiusz, Wypoczynek dzieci i młodzieży 2023, ZHR, Warszawa 2023.
Marciniak Lidia, Piotrowska-Albin Elżbieta, Organizacja wycieczek szkolnych oraz wypoczynku dzieci i młodzieży. Nowe zasady, Wolters Kluwer, 2016
Mysior Radosław, Czas wolny młodzieży - próba analizy, „Edukacja i Dialog” 2014, nr 7/8, s. 38-44.
Pięta Jan, Pedagogika czasu wolnego, Wydawnictwo FREL, 2014.
Ryszka Rafał, Pedagogika przeżyć. Praktycznie, Impulss, Krakków 2016
Sołtysiak Bogdan, Harce z mapą, Poczta Harcerska Szczecin II, Szczecin 1997.
Szmagalski Jerzy, Przewodzenie małym grupom. Działania grupowe, CAK, Warszawa 1998.
Szymczak Wojciech, Formy pracy, czyli wielka ksiega pysznych dań harcerskich, ZHR, Warszawa 1998.
Tkaczyk Paweł, Grywalizacja, Onepress, 2012.
Zapletal Milos, Gry w terenie, Oficyna Wydawnicza TEXT, Kraków 2017.
Ziółkowski Przemysław, Poradnik dla organizatora, kierownika i wychowawcy placówki wypoczynku dzieci i młodzieży oraz kierownika wycieczki szkolnej, WSG, Bydgoszcz 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: