MKJO - Teacher education. Contemporary challenges 2300-OTR-TECC
Translatorium skupia się na problematyce edukacji nauczycieli i jej wyzwań, w Polsce i wybranych krajach. Edukacja nauczycieli stanowi ważny obszar badań, zwłaszcza od czasu, gdy zaczęła być kwestionowana przez rządy europejskie i równocześnie zaczęto postrzegać edukację nauczycieli jako zasadniczy czynnik w doskonaleniu osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Translatorium pozwoli studentom na rozwijanie ich kompetencji językowych i analitycznych. Kompetencje te tworzą podstawę dla rozwijania zdolności tłumaczenia tekstów.
W trakcie zajęć studenci będą pracować - indywidualnie i w grupach - z tekstami w języku angielskim. Szczególny nacisk zostanie położony na prowadzenie dyskusji wokół najbardziej powszechnych poglądów na temat edukacji nauczycieli i jej wyzwań, co sprzyjać będzie kształtowaniu wśród studentów umiejętności konstruowania uzasadnień dla własnych opinii.
Dzięki translatorium studenci zyskają orientację w zakresie terminologii, która odgrywa zasadniczą rolę w rozważaniach nad edukacją nauczycieli oraz będą mieli możliwość nabycia wiedzy odnoszącej się do takich kwestii, jak: nauczyciel, profesja nauczycielska, kształcenie nauczycieli na poziomie studiów wyższych i doskonalenie zawodowe nauczycieli.
W trakcie translatorium dyskusje będą się toczyły się wokół następujących tematów:
1. To be a teacher?
2. The importance of teaching profession.
3. Teaching profession in Europe and its dimensions.
4. Supporting the teaching profession in Europe – key actions.
5. Initial teacher education and support for beginning teachers: contemporary challenges.
6. Continuing professional development of teachers: contemporary challenges.
7. The future of teaching profession and teacher education.
Translatorium sprzyjać będzie rozwijaniu zdolności w zakresie pracy w grupach i angażowania się we współpracę z innymi. Przyczyni się ono do rozwijania potrzeby uczenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych studentów i studentek, zwłaszcza przez rozwijanie biegłości językowej w zakresie problematyki edukacji nauczycieli i jej wyzwań.
Rodzaj przedmiotu
translatoria
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/-ka uzyska następujące efekty uczenia się:
Wiedza
− zyska orientację w zakresie terminologii, która odgrywa znaczącą rolę w rozważaniach na temat edukacji nauczycieli;
− będzie mieć uporządkowaną wiedzę na temat nauczyciela, profesji nauczycielskiej oraz kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego nauczycieli w Polsce i w innych krajach.
Umiejętności
− rozwinie umiejętności w zakresie wydobycia i streszczenia głównych informacji z analizowanych tekstów;
− będzie posiadać umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące edukacji nauczycieli i jej współczesnych wyzwań z wykorzystaniem dorobku pedagogiki, jak i polityki edukacyjnej.
Kompetencje społeczne
− rozwinie swoje zdolności w zakresie pracy w grupach i angażowania się we współpracę z innymi;
− będzie dostrzegać potrzebę ciągłego uczenia się i rozwijania kompetencji zawodowych zwłaszcza przez pogłębianie biegłości językowej w zakresie problematyki edukacji nauczycieli i jej wyzwań.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie zakładanych efektów kształcenia.
Efekty te będą weryfikowane poprzez ocenę:
1) Uczestnictwa studenta/-ki w realizowanych zajęciach, ze zwróceniem szczególnej uwagi na: (i) przygotowanie się do zajęć, (ii) aktywny udział w prowadzonych dyskusjach i w pracach nad tłumaczeniem tekstów, oraz (iii) aktywny udział w pracy grupowej dotyczącej wspólnego tłumaczenia i opracowywania streszczeń analizowanych tekstów.
2) Pracy pisemnej studenta/studentki na temat wybranych aspektów edukacji nauczycieli i jej wyzwań.
Literatura
1) European Commission/EACEA/Eurydice (2013) “Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. Eurydice Report”. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
2) European Commission (2013), “Supporting Teacher Competence Development for Better Learning Outcomes”, Strasbourg: European Union.
3) European Commission (2012), “Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes. Communication from the Commission Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes”.
4) “European Dimensions of Teacher Education – Similarities and Differences” (2011), M. Valenčič Zuljan and J. Vogrinc (Eds.), Ljubljana: Faculty of Education; Kranj: The National School of Leadership and Education.
5) MacBeath J. (2012), “Future of Teaching Profession”, Cambridge: University of Cambridge.
6) „Teachers’ Professional Development. Europe in International Comparison” (2010), J. Scheerens (ed.), Luxembourg: Office for Official Publications of the European Union.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Zajęcia zblokowane, mniej więcej co dwa tygodnie, terminy podane przy grupie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: