Pedagogika najnowsza i jej kulturowo-cywilizacyjne konteksty 2300-OSM-69/PN/1
Seminarium poświęcone jest współczesnej pedagogice oraz interpretacji wybranych zjawisk pedagogicznych w kontekście przemian cywilizacyjnych, kulturowych, społecznych oraz ich wpływu na kształtowanie się osobowości.
Zagadnienia, które mogą być podejmowane (zależnie od zainteresowań uczestników): wirtualność a doświadczenia relacyjności bezpośredniej, wyzwania cyborgizacji edukacji, osobowość a produkt rynkowy, kształcenie nauczycieli a pielęgnowanie uczenia się, muzyczność edukacji, rozumienie wobec presji życia na akord, sens edukacji, wyzwania technologiczne i techniczna konieczność a edukacja, umiejętność podejmowania decyzji w płynnej nowoczesności, jednostka a społeczeństwo, język a edukacja, intuicja a życie instynktowne, filozofia psychologii (nurt terapeutyczny versus therapeia), sposób bycia a wychowanie, edukacja alternatywna, pojęcie, doświadczenie i problem pytania, słuchania, wolności, odpowiedzialności, kształcenia zawodowego lub praktycznego, i in.
Zakres treści seminarium będzie rozszerzeniem lub uszczegółowieniem wątków poruszanych na zajęciach ze Współczesnych Kierunków Pedagogicznych (r.I, studia II stopinia), ze szczególnym uwzględnieniem myśli współczesnych pedagogów akademickich i filozofów edukacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student jest przygotowany do podjęcia samodzielnej pracy nad przygotowaniem rozprawy magisterskiej: rozumie złożoność pedagogiki oraz jej zjawisk; rozumie złożoność otaczającego go świata; poznaje i uczestniczy w doświadczeniu polifoniczności rozumienia; potrafi formułować swoje stanowisko i uzasadnić jego podstawowe założenia; potrafi wejść w dyskusję z dialogiczną otwartością na to co nieznane i inne; potrafi zadawać trafne, sensowne pytania i odróżnić pozorowaną retorykę ważności pytania od pytajnego sposobu bycia; potrafi współpracować i współtworzyć atmosferę wspólnoty dociekania i inkluzywnej partycypacji; poszerza wiedzę z zakresu współczesnych kierunków pedagogicznych, pedagogiki ogólnej oraz filozofii edukacji; poszerza świadomość metodologiczną w kontekście pytania o naukowość pedagogiki; jest otwarty poznawczo na współczesny mu kontekst cywilizacyjno-kulturowy; rozumie znaczenie zaangażowania i praktyki edukacyjnej; jest otwarty poznawczo na doświadczenie sztuki jako sposobu rozumienia rzeczywistości
Kryteria oceniania
Seminarium jest prowadzone w duchu badań humanistycznych, filozoficznych dociekań, interpretacyjnych badań nad szeroko rozumianymi tekstami kultury, konceptualizacji własnych doświadczeń, metody fenomenologiczno-hermeneutycznej, metody performatywnej (włączenie doświadczenia sztuki jako sposób poznania/rozumenia), a także krytycznego namysłu oraz dialogu.
Warunkiem zaliczenia pierwszego roku seminarium jest przygotowanie "konspektu" pracy magisterskiej oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach;
Warunkiem zaliczenia drugiego roku seminarium jest przygotowanie podstawowego szkicu całości (lub znaczącej większości) pracy magisterskiej
Literatura
Literatura zostanie dobrana w trakcie seminarium. W każdym roku akademickim będziemy również zapoznawać się z twórczością wybranego współczesnego autora, pedagoga lub filozofa – wyboru postaci dokonamy wspólnie podczas seminarium.
W cyklu 2023:
Do wyboru w trakcie trwania seminarium (uwaga: literatura może ulec zmianie ze względu na zainteresowania badawcze osób uczestniczących w seminarium): |
W cyklu 2024:
Do wyboru w trakcie trwania seminarium (uwaga: literatura może ulec zmianie ze względu na zainteresowania badawcze osób uczestniczących w seminarium): |
Uwagi
W cyklu 2023:
W roku akademickim 2021/2022 proponuję przyjrzeć się twórczości Lecha Witkowskiego. Pozostały zakres lekturowy ustalimy na początku semestru zimowego, po wzajemnym zapoznaniu się i zorientowaniu w zainteresowaniach uczestników seminarium. Osoby zainteresowane filozofią muzyki oraz relacją między doświadczeniem muzycznym a edukacją proszone są o wcześniejsze zgłoszenie mailowe: mprzanowska@uw.edu.pl Od roku akademickiego 2021/2022 częścią seminarium są Spotkania Akademickie Quaero - na pierwszych zajęciach wyjaśnię zasady uczestnictwa w tej formule kształceniowej. |
W cyklu 2024:
W roku akademickim 2021/2022 proponuję przyjrzeć się twórczości Lecha Witkowskiego. Pozostały zakres lekturowy ustalimy na początku semestru zimowego, po wzajemnym zapoznaniu się i zorientowaniu w zainteresowaniach uczestników seminarium. Osoby zainteresowane filozofią muzyki oraz relacją między doświadczeniem muzycznym a edukacją proszone są o wcześniejsze zgłoszenie mailowe: mprzanowska@uw.edu.pl Od roku akademickiego 2021/2022 częścią seminarium są Spotkania Akademickie Quaero - na pierwszych zajęciach wyjaśnię zasady uczestnictwa w tej formule kształceniowej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: