Szkoły społeczne. Wybrane zagadnienia 2300-OSM/SZS/1
Proponowane obszary zagadnień:
1. Szkoła społeczna jako przestrzeń rozwoju osobowego i społecznego dziecka – założenia, warunki, osiągnięcia
2. Integracja społeczności szkolnej i jej wpływ na kulturę pedagogiczną szkoły
3. Uczestnictwo rodziców w życiu szkoły – modele, okoliczności i rezultaty
4. Nauczyciel i wychowawca w placówce niepublicznej – rola pedagogiczna i konteksty społeczno-ekonomiczne pracy w szkole społecznej
5. Rola zarządu i zarządzania w placówce oświaty społecznej
6. Sukces edukacyjny jako wyznacznik organizacji kształcenia i uczenia się – ujęcie krytyczne
7. Wiedza merytoryczna i zainteresowania osób uczących się – warunki dobrej edukacji
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student umie przygotować i opracować tekst naukowy, a zwłaszcza:
- analizuje i interpretuje wybrane teksty z zakresu pedagogiki,
- zna różne podejścia badawcze, stosowane w pedagogice,
- umie określić tematykę, którą podejmie w przygotowywanej przez siebie rozprawie magisterskiej i dobrać do niej odpowiednie narzędzia badawcze,
- umie sformułować zarys rozprawy magisterskiej,
- umie skonstruować tekst rozprawy magisterskiej.
Kryteria oceniania
konspekt pracy dyplomowej
Literatura
1. T. Lewowicki, Przemiany oświaty, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. FOTO-ART S.C. 1994.
2. Szkoły publiczne i niepubliczne, red. E. Putkiewicz, A. Wiłkomirska, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2004.
3. R. Kania, M. Kazimierczuk, Społeczeństwo obywatelskie. Historia, teoria, praktyka, Difin 2021.
4. Rozmowy w Castel Gandolfo, wstęp K. Michalski, Wydawnictwo Znak, Warszawa-Kraków 2010: m.in. cz. IV - „Europa i społeczeństwo obywatelskie”, t. I, s. 509-676; cz. V - „Społeczeństwo liberalne”, t. II, s. 7-155.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: