Szkoła i przedszkole - instytucje edukacyjne zapewniajace rozwój czy ograniczajace rozwój dzieci? 2300-OSM/SPIE/2
I. Zasady przygotowania pracy magisterskiej
- cele pracy magisterskiej, etapy realizacji
- forma i układ pracy
- sposoby wykorzystania różnych źródeł informacji
- metodologia badań oświatowych
- wybór tematu, opracowanie koncepcji i planu pracy magisterskiej
- technika pisania pracy
- obrona pracy magisterskiej (egzamin dyplomowy).
II.. Problematyka seminariów
o Nauczycielskie ideologie i postawy edukacyjne.
o Opinie nauczycieli na temat edukacji językowej i matematycznej dzieci w klasach I-III a osiągnięcia szkolne uczniów.
o Nauczycielskie opinie na temat nauczania języka angielskiego a praktyka edukacyjna w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
o Interakcje nauczyciel-uczeń w procesie szkolnej edukacji (modele sprzyjające rozwojowi i hamujące rozwój).
o Opinie nauczycieli na temat programów i podręczników dla przedszkola i szkoły a jakość materiałów edukacyjnych.
o Rola nauczyciela w ocenianiu osiągnięć dzieci w uczeniu się.
o Oczekiwania nauczyciela w stosunku do uczniów i rodziców.
o Motywacja dzieci do uczenia się w opinii nauczycieli.
o Osiągnięcia językowe i matematyczne uczniów i ich uwarunkowania szkolne (analiza wyników badań).
o Konieczne zmiany w polskiej edukacji w świetle wyników badań
o Pojęcie kultury edukacyjnej szkoły.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi;
- zaprojektować koncepcję pracy magisterskiej
- zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodologii badań oświatowych
- przeprowadzić badania do pracy magisterskiej oraz dokonać analizy uzyskanych wyników
- napisać pracę magisterską
Kryteria oceniania
Przygotowanie prezentacji związanej z podstawowymi pojęciami teoretycznymi dotyczącymi tematyki pracy magisterskiej
Poprawna strukturalnie, merytorycznie i metodologicznie
praca magisterska oraz jej obrona na egzaminie .
Literatura
" I. Białecki, J. Haman, Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie - raport z badań. Warszawa, Fundacja Res Publica, MENiS 2003
" J. Bruner: Kultura edukacji.. Universitas. Kraków 2006
" M. Covington, K.M. Teel: Motywacja do nauki. GWP 2004
" J. Gardnem: Assessment and Learning. Sage Publications 2006
" K. Konarzewski, PIRLS 2006. Jak czytają dzieci w Polsce i na świecie. Warszawa 2007
" K Konarzewski : Jak prowadzić badania oświatowe? WSiP
" B.Muchacka, K.Kraszewski (red.): Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w okresie przemian edukacyjnych. Wydawnictwo Naukowe AP Kraków 2004,
" G.Mac Naughton, S.A. Rolfe, I.Siraj-Blatchford: Doing early childhood research. International perspectives on theory and practice. Open University Press 2007
" R. Perry: Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP 2000
" M. Żytko, M. Dąbrowski (red): Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Raport z badania ilościowego cz.1, 2, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: