Szkoła i przedszkole - instytucje edukacyjne zapewniające rozwój czy ograniczające możliwości dzieci? 2300-OSM/SPIE/1
I. Zasady przygotowania pracy magisterskiej
- cele pracy magisterskiej, etapy realizacji
- forma i układ pracy
- sposoby wykorzystania różnych źródeł informacji
- metodologia badań oświatowych
- wybór tematu, opracowanie koncepcji i planu pracy magisterskiej
- technika pisania pracy
- obrona pracy magisterskiej (egzamin dyplomowy).
II. Problematyka seminariów
o Nauczycielskie ideologie i postawy edukacyjne.
o Opinie nauczycieli na temat edukacji językowej i matematycznej dzieci w klasach I-III a osiągnięcia szkolne uczniów.
o Nauczycielskie opinie na temat nauczania języka angielskiego a praktyka edukacyjna w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
o Interakcje nauczyciel-uczeń w procesie szkolnej edukacji (modele sprzyjające rozwojowi i hamujące rozwój).
o Opinie nauczycieli na temat programów i podręczników dla przedszkola i szkoły a jakość materiałów edukacyjnych.
o Rola nauczyciela w ocenianiu osiągnięć dzieci w uczeniu się.
o Oczekiwania nauczyciela w stosunku do uczniów i rodziców.
o Motywacja dzieci do uczenia się w opinii nauczycieli.
o Osiągnięcia językowe i matematyczne uczniów i ich uwarunkowania szkolne (analiza wyników badań).
o Konieczne zmiany w polskiej edukacji w świetle wyników badań
o Pojęcie kultury edukacyjnej szkoły.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi;
- zaprojektować koncepcję pracy magisterskiej
- zastosować w praktyce wiedzę z zakresu metodologii badań oświatowych
- przygotować plan badań związanych z tematem pracy magisterskiej
Kryteria oceniania
Przygotowanie koncepcji pracy magisterskiej
Przygotowanie prezentacji związanej z podstawowymi pojęciami teoretycznymi dotyczacymi tematyki pracy magisterskiej
Zaprojektowanie badań związanych problematyką pracy.
Literatura
- E. Babbie, Podstawy badań społecznych. PWN 2009
- M. Dudzikowa, S. Jaskulska (red.), Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. Co w zamian? Wolters Kluwer 2016
- M. Dąbrowski, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Trzecioklasista i jego nauczyciel - raport z badań ilościowych 2008. CKE Warszawa 2009
-M.Dagiel, M. Żytko, Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. nauczyciel ksztalcenia zintegrowanego 2008-wiele różnych światów. CKE 2009
- N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Metody badań jakościowych. PWN 2009
- H. Cervinkova, B.D Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wydawnictwo DSW 2010
- S. Juszczyk, Badania jakościowe wnaukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice 2013
- D. Klus-Stańska, Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. W: Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007
- D. Klus-Stańska, Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum. Problemy Wczesnej Edukacji nr 2/2008
- K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe? WSiP 2000
- L. Kopciewicz, Rodzaj i wczesna edukacja – przemoc symboliczna, manipulacja, indoktrynacja? W: Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007
- Z. Kwieciński, Ukryta przemoc jako podstawa racjonalności funkcjonowania szkoły. W: Socjopatologia edukacji
- Z. Kwieciński, Praca w szkole jako złudzenie. W: Socjopatologia edukacji. - M. Mendel, Przekraczanie progu szkoły jako rite de passage. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca
- B. Śliwerski, Szkoła między manipulacją a przemocą w debacie publicznej.w Problemy Wczesnej Edukacji nr ½ 2007
- J. Zwiernik, Rytuały przejścia ze sfery prywatnej w sferę publiczną u dzieci przedszkolnych. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca
- M. Żytko, Ogólnopolskie Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) - pedagogiczny eksperyment z "politycznymi konsekwencjami", Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja nr4 /2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: