Wychowawcze i etyczne problemy zachowań seksualnych 2300-OSM/SJ-ZS/2
W trakcie zajęć przedstawiona zostanie podstawowa wiedza z zakresu seksuologii rozwojowej i społecznej, zgodnej z założeniami zdrowia seksualnego. Zapoznanie z informacjami dotyczącymi społecznych i kulturowych aspektów seksuologii. Ukazanie różnic kulturowych, uwarunkowań historycznych w postawach wobec seksualności. Przedstawienie determinantów społecznego rozwoju seksualności w cyklu życia człowieka. Prezentacja badań nad seksualnością człowieka, uwzględniające aspekt społeczny i kulturowy. Omówienie głównych założeń metodologii badań nad seksualnością człowieka z uwzględnieniem kwestii psychologicznych i etycznych.
Tematy:
-Zdrowie seksualne i reprodukcyjne.
-Pedagogika seksualna.
-Szkoła a wychowanie seksualne.
-Metodologiczne i psychologiczne aspekty badań nad seksualnością ludzką
.-Przemiany obyczajowe młodzieży
.-Przemoc seksualna wobec dzieci.
-Prostytucja i pornografia dziecięca.
-Seksualność a społeczeństwo
.-Erotyczny pejzaż Polski
.-Psychospołeczne uwarunkowania zachowań seksualnych.
-Seksualność osób niepełnosprawnych
.-Psychospołeczne aspekty HIV/AIDS.
-Prostytucja kobiet i mężczyzn
.-Przemiany w obyczajowości seksualnej. Seks a Internet
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obejmuje ocenianie cząstkowe po każdym wykonaniu zadania, którego celem końcowym jest napisanie pracy magisterskiej badawczej – stosowane kryterium to zaliczenie wykonania zadania lub niezaliczenie z możliwością poprawy. Zaliczenie drugiego roku:III semestr – realizacja badań, analiza zebranego materiału badawczego. IV semestr – napisanie pracy i egzamin magisterski.
Literatura
1.Izdebski Z.: Seksualność Polaków w dobie HIV/AIDS. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2006
2.Obuchowska I, Jaczewski A: Rozwój erotyczny Wydawnictwo Akademickie „ Żak” Warszawa 2002
3.Rzepka J. (red.), Zagadnienia prorodzinnej edukacji seksuologicznej i profilaktyki HIV/AIDS. Wydawnictwo „ Agat” Katowice 1998
4.Sokoluk W: Wychowanie do życia w rodzinie. WSiP, Warszawa 2003.
5.Skrzydlewski W. B.: Seks przedmałżeński ma sens czy nie? Wyd. II, Kraków 1999.
6.Brzeziński J., Elementy metodologii badań psychologicznych, PWN, Warszawa 1978, 2001.
7.Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wydawnictwo „Impuls", Kraków 1999.
8.Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wyd. „Żak", Warszawa 1998.
9.Zaczyński W. P., Statystyka w pracy badawczej nauczyciela, Wyd. „Żak", Warszawa 1997.
10.Brzeziński J.: Metodologia badań psychologicznych. PWN, Warszawa 2004.
11.Lew-Starowicz Z., Seksuologia sądowa, PZWL, Warszawa 2000
12.Woynarowska B. Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
13.Izdebski Z.(red.): Zagrożenia okresu dorstania. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: