Nauczyciel w szkole - życie codzienne 2300-OSM/SJ-NSZ/1
W ramach seminarium studenci zostaną zapoznani z zasadami opracowania, konstrukcji i pisania pracy magisterskiej. W trakcie seminarium studenci zdobędą nową i pogłębią posiadaną wiedzę z zakresu, którego dotyczy praca magisterska, poznają zasady konstruowania pracy analityczno-empirycznej, nauczą się w sposób systematyczny korzystać literatury przedmiotu. Studenci zapoznają się z etycznymi aspektami prowadzenia badań pedagogicznych oraz przygotowywania i pisania pracy magisterskiej.
Tematyka seminarium koncentruje się na nauczycielu i szkole jako miejscu doświadczania siebie przez nauczyciela i świata społecznego. Badania prowadzone przez uczestników seminarium poświęcone będą tak ważnym tematom, jak: relacje w zespołach (np. uczniowskich, klasowych, nauczycielskich, środowiskowych), wiedza nauczyciela, kompetencje nauczyciela, rozwój zawodowy nauczyciela i jego uwarunkowania, wartości w pracy nauczyciela, warunki życia i pracy nauczycieli. Uczestnicy seminarium dokonają wyboru tematu pracy w porozumieniu z promotorem.
W pracy magisterskiej autor powinien się wykazać znajomością literatury źródłowej, sprawnością analityczną oraz interpretacyjną, a także zdolnością prowadzenia logicznego wywodu. Przygotowywane prace magisterskie będą miały charakter empiryczny – ich podstawą będą badania zaprojektowane przez studentów pod kierunkiem promotora.
Student ma obowiązek uczestniczenia w seminarium, terminowego wywiązywania się ze wszystkich zobowiązań oraz informowania promotora na bieżąco o poczynionych postępach, a także ewentualnych opóźnieniach w przygotowaniu pracy magisterskiej.
Ogólne cele realizacji przedmiotu:
• zapoznanie ze źródłami informacji na temat teorii i praktyki badania naukowego w pedagogice oraz rozwijanie umiejętności korzystania z nich;
• zapoznanie z zasadami projektowania i prowadzenia badań w pedagogice, zwłaszcza badań dotyczących nauczyciela i szkoły;
• rozwijanie kompetencji badawczych, tj. samodzielnego projektowania i realizowania założonego cyklu postępowania badawczego;
• rozwijanie świadomości samooceny własnych kompetencji badawczych;
• • rozwijanie wrażliwości na temat etycznego wymiaru w pedagogicznych badaniach naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
- zna i rozumie pojęcia oraz koncepcje, związane z podejmowanym przez siebie tematem badań;
- charakteryzuje orientacje badawcze, strategie, metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w pedagogice;
- identyfikuje i opisuje etapy procesu badawczego;
- zna zasady pisania tekstów akademickich;
Umiejętności
Student/ka:
- samodzielnie poszukuje informacji, korzystając z różnych źródeł wiedzy;
- prezentuje projekt badań własnych, posługując się argumentacją wybranej perspektywy teoretycznej;
- konstruuje na piśmie część teoretyczną pracy w oparciu o analizę literatury pedagogicznej oraz innych dyscyplin;
- samodzielnie projektuje cykl postępowania badawczego oraz prezentuje to w formie pisemnej;
- analizuje i prezentuje w formie pisemnego raportu wyniki przeprowadzonych badań własnych;
- wykazuje się umiejętnością poszanowania praw autorskich.
Kompetencje
Student/ka:
- dokonuje oceny własnych kompetencji z perspektywy podejmowania działań pedagogicznych;
- ma świadomość konieczności dokształcania się i doskonalenia umiejętności samodzielnego uczenia się;
- ma świadomość istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
I semestr
przygotowana koncepcja pracy magisterskiej (temat, teza, plan, zawartość treściowa) wraz z bibliografią – procentowy wpływ na ogólną ocenę: 100%
II semestr
1) przygotowane założenia teoretyczne pracy magisterskiej w postaci pierwszej (tzw. teoretycznej) części pracy – procentowy wpływ na ogólną ocenę: 60%
2) przygotowany plan badań wraz z narzędziami badawczymi – procentowy wpływ na ogólną ocenę: 40%
III semestr
1) przeprowadzenie badań i złożenie raportu z badań – procentowy wpływ na ogólną ocenę:100%
IV semestr
przedstawienie ostatecznej wersji pracy magisterskiej – procentowy wpływ na ogólną ocenę: 100%
Literatura
Lista pozycji literatury jest każdorazowo dobierana do tematu przygotowywanej przez Studenta/kę pracy dyplomowej.
Wśród polecanej literatury z zakresu badań pedagogicznych znajdują się między innymi takie pozycje, jak:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
Ferguson G. A., Takane Y., Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, Warszawa 1997.
Flick U., Projektowanie badań jakościowych, Warszawa 2011.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
Krüger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.
Palka S. (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2009.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: