Film – społeczeństwo – kultura 2300-OSM/SJ/FK/1
Film na stałe wpisał się w pejzaż współczesnej kultury. Przez jednych traktowany jako dzieło sztuki, przez innych jako forma rozrywki, powszechnie rozpoznawany jest jako element wewnętrznej polityki kulturalnej i czynnik z obszaru soft power w stosunkach międzynarodowych. Głównym przedmiotem zainteresowania 4-semestralnego seminarium magisterskiego będzie film jako element kultury z naciskiem na społeczny wymiar jego funkcjonowania. Kwestie związane z reprezentacją (płci, mniejszości etnicznych, LGBTI, osób niepełnosprawnych i innych) rozpatrywane będą w kontekście historycznym i kulturowym. Szeroko rozumiany ideologiczny jego wymiar poddany będzie analizie w perspektywie możliwości wykorzystania filmu w edukacji.
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zdobycie uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakresu filmu – sposobów jego analizowania, problematyzowania i wykorzystywania w kontekście społecznym i kulturowym
- zdobycie uporządkowanej i pogłębionej wiedzy z zakresu konstruowania prac kwalifikacyjnych (magisterskich), a w szczególności: formułowania problemu badawczego, tez, hipotez, wyboru teorii i metodologii relewantnej względem wybranego tematu oraz strukturowania treści
UMIEJĘTNOŚCI:
− pogłębienie umiejętności wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i użytkowania informacji z wykorzystaniem różnorodnych źródeł i metod oraz formułowania na podstawie tych informacji krytycznych sądów
− pogłębienie umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz umiejętności formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań
− pogłębienie umiejętności redagowania, komentowania i opatrywania przypisami budowanych przez siebie tekstów, zgodnie z zasadami przyjętymi w naukach społecznych (pedagogice)
KOMPETENCJE:
− student/ka potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie zadania
− student/ka postępuje zgodnie z zasadami etyki przyjętymi w życiu naukowym zarówno w zakresie rzetelności prowadzonych badań, jak i poszanowania wyników pracy innych osób (unikanie plagiatu)
Kryteria oceniania
obecność podczas zajęć, aktywność podczas zajęć (czytanie tekstów, udział w dyskusjach), praca pisemna -- analiza wybranego tekstu filmowego po pierwszym semestrze, przygotowanie tematu oraz konspektu pracy magisterskiej na zakończenie pierwszego roku (drugiego semestru), przygotowanie 1/3--1/2 pracy na zakończenie trzeciego semestru, złożenie pracy i jej akceptacja przez prowadzącą (na zakończenie czwartego semestru)
Literatura
(WYBRANA)
• Jerzy Apanowicz, 8.2. Prace kwalifikacyjne, 8.3. Charakterystyka układu treści pracy kwalifikacyjnej, [w:] tegoż, Metodologia nauk, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń 2003, s. 162–183.
• Terry Barret, O sztuce krytyki, Opis fotografii. Co wiedzę?, [w:] tegoż, Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy, przeł. Jakub Jedliński, UNIVERSITAS, Kraków 2014, s. 11–24, 25–49.
• Terry Barret, Interpretacja fotografii. Co to znaczy?, [w:] tegoż, dz. cyt., s. 50–71.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: