Kultura i edukacja 2300-OSM/KE/1
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej na tematy związane z kulturowymi, współczesnymi kontekstami edukacji. Mile wdziane są zarówno prace teoretyczne, jak i empiryczne (na podstawie badań jakościowych).
Proponowane obszary tematyczne:
- pedagogie oporu, artywizm i zmiana społeczna;
- pedagogika radykalna (krytyczna) i empowerment (upełnomocnienie);
- antypedagogika i descholaryzacja społeczeństw;
- edukacyjne konteksty kultury popularnej;
- pedagogie posthumanistyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- znaleźć i opracować krytycznie literaturę naukową potrzebną do napisania pracy magisterskiej;
- przedstawić własną koncepcję badań teoretycznych bądź empirycznych;
- bronić tez swojej pracy magisterskiej podczas seminariów;
- opracować narzędzia badawcze;
- przeprowadzić badania i opracować wyniki badań;
- napisać pracę i zdać egzamin magisterski.
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w seminarium;
- przedstawienie koncepcji pracy magisterskiej;
- przedstawienie krytycznej analizy literatury przedmiotu;
- omówienie rozdziału pracy magisterskiej na forum grupy seminaryjnej.
Literatura
Biesta, G. (2012). Becoming public: Public pedagogy, citizenship and the public sphere. Social & Cultural Geography, 13(7), 683–697.
Burdick, J., & Sandlin, J. A. (2013). Learning, Becoming, and the Unknowable: Conceptualizations, Mechanisms, and Process in Public Pedagogy Literature. Curriculum Inquiry, 43(1), 142–177.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2014a). Metody badan jakościowych. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2014b). Metody badan jakościowych. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Illich, I. (2010). Odszkolnić społeczeństwo. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.
Kwieciński, Z. (Ed.). (1991). Nieobecne dyskursy. Cz. 1. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Kwieciński, Z. (Ed.). (1992). Nieobecne dyskursy. Cz. 2. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Kwieciński, Z. (Ed.). (1993). Nieobecne dyskursy. Cz. 3. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Sandlin, J. A., Schultz, B. D., & Burdick, J. (Eds.). (2010). Handbook of public pedagogy: Education and learning beyond schooling. New York: Routledge.
Śliwerski, B., & Szkudlarek, T. (1991). Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki. Kraków: Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: