Edukacja wobec władzy i przemocy 2300-OSM/EW/1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. potrafi odtworzyć argumentację tekstu i postawić pytania na podstawie jego treści;
2. prezentuje swoją opinię, odwołując się do rzeczowych argumentów;
3. zna znaczenie podstawowych pojęć pedagogicznych i filozoficznych, omawianych w trakcie zajęć;
4. jest świadom niektórych niewypowiedzianych założeń danej teorii i potrafi je wskazać;
5. potrafi opisać znaczenie niektórych idei pedagogicznych i filozoficznych dla współczesnej kultury, a także ich oddziaływanie na świadomość i działanie współczesnego człowieka;
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność w trakcie zajęć.
Określenie zakresu tematycznego planowanej pracy.
Literatura
Literatura (do wyboru; fragmenty):
G.W.F. Hegel, Pan i niewolnik. W: Fenomenologia ducha
Henry A. Giroux, Theory and Resistance in Education
Theodor W. Adorno and Max Horkheimer, Dialektyka oświecenia
Theodor W. Adorno, Education after Auschwitz
Henry A. Giroux, Education after Abu Ghraib
Henry A. Giroux, Witkowski, Edukacja i sfera publiczna
Tomasz Szkudlarek, The Politics of Educational Theory
Gert Biesta, The Beautiful Risk of Education
Piotr Zamojski, Edukacja jako rzecz publiczna
Piotr Zamojski, Joris Vlieghe, Post-critical Manifesto for Education
Hannah Arendt, Między czasem minionym a przyszłym
Hannah Arendt, Odpowiedzialność i władza sądzenia
Hannah Arendt, O przemocy, Nieposłuszeństwo obywatelskie
Andrzej Leder, Prześniona rewolucja
Andrzej Leder, Rysa na tafli
Andrzej Leder, Był kiedyś postmodernizm
René Girard, Kozioł ofiarny
René Girard, Sacrum i przemoc
René Girard, Anorexia and Mimetic Desire
Zbigniew Mikołejko, Protokoły Anny Halman. W: W świecie wszechmogącym
Michel Foucault, Nadzorować i karać
Michel Foucault, Trzeba bronić społeczeństwa
Michel Foucault, Narodziny biopolityki
Walter Benjamin, Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków
Emmanuel Lévinas, Całość i nieskończoność
Rafał Włodarczyk, Lévinas. W stronę pedagogiki azylu
Rafał Włodarczyk, Utopia i edukacja
Jacques Ellul, Propaganda. Formation of Men’s Attitudes
Roland Barthes, Mitologie
Simone Weil, Iliada jako poemat siły
Ernst Cassirer, Mit państwa
Hans Blumenbgerg, Praca nad mitem
Slavoj Žižek, Kłopoty w raju
Carl Schmitt, Teologia polityczna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: