Etyka, polityka, edukacja 2300-OSM/EPE/2
Treści kształcenia:
Przykładowe zagadnienia:
• Wychowanie sprawą publiczną czy prywatną?
• Neutralność światopoglądowa państwa a neutralność światopoglądowa wychowania.
• Wychowanie moralne czy wychowanie do praworządności?
• Współczesne konkurencyjne wizje „dobrego życia” – ich antropologiczne przesłanki oraz pedagogiczne implikacje.
• Geneza współczesnych sporów moralnych – przyczyny ich „racjonalnej nierozstrzygalności”.
• Ład liberalny a porządek religijny – antagonizm czy komplementarność?
• Liberalizm, konserwatyzm, komunitaryzm a indywidualizm.
• Demokracja liberalna a natura człowieka – izotymia czy megalotymia?
• Kulturowe aporie demokracji liberalnej a sytuacja rodziny.
• Natura ludzka w perspektywie biologicznej teorii zachowań społecznych. Socjobiologia i jej implikacje pedagogiczne.
• Prawda, relatywizm, fundamentalizm w perspektywie etyki i celów wychowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Seminarzyści nabywają kompetencje w zakresie analizy teoretycznych podstaw i uwarunkowań kształcenia. Potrafią wykorzystać dostępną literaturę naukową do opracowania zagadnień wchodzących w zakres tematyki ich pracy magisterskiej. Seminarium kończy się przedstawieniem i ewentualnym zatwierdzeniem pracy magisterskiej.
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium oceny jest stopień zaawansowania prac nad powstaniem pracy magisterskiej. Zakończona praca magisterska.
Literatura
• ŚPIEWAK Paweł, W stronę wspólnego dobra
• STRAUSS Leo, Prawo naturalne w świetle historii,
• SZAHAJ Andrzej, Jednostka czy wspólnota?
• VOEGELIN Eric, Nowa nauka polityki,
• BERLIN Isaiah, Cztery eseje o wolności
Szczegółowa literatura zostanie ustalona po rozpoznaniu indywidualnych zainteresowań i potrzeb seminarzystów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: