Dorosłość i seksualność osób z niepełnosprawnością 2300-OSM/55/1
Seminarium przeznaczone jest dla osób zainteresowanych współczesną pedagogiką specjalną w tym szczególnie oligofrenopedagogiką i kwestiami związanymi z seksualnością, płciowością, cielesnością, obrazem ciała, wizerunkami erotyki osób niepełnosprawnych w literaturze, kulturze, kobiecością, męskością, prawami seksualnymi osób niepełnosprawnych, kwestiami postaw względem seksualności itp.
Kompetencje merytoryczne i samodzielność naukowa prowadzącego seminarium gwarantują studentom dobre i rzetelne przygotowanie pracy magisterskiej z tego obszaru. Student wybierający te seminarium może dokonywać wyboru obszaru z bardzo szerokiego zakresu jakim są współczesne problemy funkcjonowania społecznego dorosłych i starszych osób z niepełnosprawnością, szczególnie z niepełnosprawnością intelektualną lub innym typem zaburzeń rozwojowych.
W trakcie seminarium poruszone zostaną m.in. tematy:
1. Przygotowanie warsztatu badawczego,
2. Skuteczne poszukiwanie źródeł,
3. Efektywne prezentowanie danych
4. Praca zespołowa i indywidualna w zakresie szczegółowych tematów z zakresu wybranego obszaru badań,
Jak również:
• Edukacja i kształcenie dorosłych osób z niepełnosprawnością
• Psychologiczne, fizjologiczne, społeczne aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnością
• Aktywizacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością
• Starzenie się i starość osób z niepełnosprawnością
• Choroba i śmierć w życiu osoby z niepełnosprawnością
• Dyskusja wokół pojęć: odpowiedzialność, troska, autonomia, nadzieja, samodzielność, inicjatywa i innowacyjność w życiu osób z niepełnosprawnością
• Seksualność, która stanowi istotny aspekt życia każdego człowieka, również niepełnosprawnego.
Seminarium ma nie tylko służyć napisaniu pracy magisterskiej ale także dostarczyć wiedzy z zakresu biologicznych, fizjologicznych, psychologicznych, społecznych a przede wszystkim pedagogicznych (edukacyjnych) aspektów dorosłości i seksualności człowieka niepełnosprawnego. Studenci będą mogli poznać wybrane problemy rozwoju w tym również seksualnego człowieka z różnymi typami niepełnosprawności.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Celem seminarium jest nabycie umiejętności i wiedzy w zakresie przeprowadzania badań, gromadzenia bazy danych i interpretacji wyników potrzebnych do przygotowania pracy magisterskiej.
Efekt kształcenia dla kursu:
W zakresie wiedzy
W 1: Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat dorosłości osób niepełnosprawnych
W 2: Ma uporządkowaną wiedzę o strukturze zadań rozwojowych w dorosłości
W 3: Wie jak przedstawia się realizacją zadań rozwojowych przez osoby niepełnosprawne
W 4: Zna formy wsparcia i inicjatywy społeczne na rzecz integracji ludzi dorosłych z niepełnosprawnością w środowisku
W 5: Zna literaturę i teorię z zakresu metodologii badań pedagogicznych
W 6: Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych uwzględnia filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne, psychologiczne podstawy tego procesu w kontekście rozwoju seksualnego
W 7: Ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, zna wybrane rozwiązania z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych w kontekście rozwoju seksualnego
W 8: Wie jak przebiega rozwój psychoseksualny osób niepełnosprawnych intelektualnie
W 9: Wie i zna sposoby oceny zachowań seksualnych w oparciu o kryteria normy seksuologicznej
W 10: Zna literaturę i teorię z zakresu metodologii badań pedagogicznych
W zakresie umiejętności:
U 1: Sprawnie posługuje się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań z zakresu dorosłości i seksualności osób niepełnosprawnych szczególnie w aspekcie rehabilitacji społecznej tych osób
U 2: Potrafi wziąć udział w dyskusji na temat autonomii, odpowiedzialności, nadziei w życiu dorosłych osób niepełnosprawnych
U 3: Potrafi planować i realizować założenia metodologiczne pisania pracy magisterskiej.
U 4: Potrafi powadzić badania i dokonywać obliczeń i interpretacji badań własnych z wykorzystaniem własnych lub/i innych opracowanych narzędzi
W zakresie umiejętności:
U 5: Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania przebiegu procesu rehabilitacji seksualnej osób niepełnosprawnych
W zakresie postaw:
P 1: Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie edukacji
Kryteria oceniania
Semestr 1:
Opracowanie tematu i koncepcji pracy (określenie paradygmatu, opis założeń badawczych – cel, problemy, hipotezy, tabela zmiennych), przegląd literatury
Semestr 2:
Opracowanie spisu treści i opis rozdziałów teoretycznych, badania pilotażowe
Semestr 3:
Przeprowadzenie badań, opis teoretyczny,
Semestr 4:
Opracowanie badań wnioski i konkluzje, przygotowanie pracy do obrony
Literatura
HULEK A. (1977 i wyd. póź) (red.). Pedagogika rewalidacyjna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
CHRZANOWSKA I., (2015). Pedagogika specjalna. OW Impuls: Kraków
DRYŻAŁOWSKA G. (2015). Integracja edukacyjna a integracja społeczna. Satysfakcja z życia osób niedosłyszących. Wyd Uw: Warszawa
DRYŻAŁOWSKA G. (2013). (Nie)konieczne zmiany w pedagogice specjalnej. Kwartalnik Pedagogiczny nr 4(230)
KOWALIK. S., (2007). Psychologia rehabilitacji. Wyd. PiP: Warszawa
KOŚCIELSKA M., (2004). Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Jacek Santorski: Warszawa
KIJAK R., (2010). Seks i niepełnosprawność - doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualna. OW Impuls: Kraków
KIJAK R. (2014). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną a rodzina. Wyd Lekarskie PZWL, Warszawa
KIJAK R. (2016). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy małżonkowie i rodzice. OW Impuls Kraków
WYCZESANY J. (2004 i wyd. póż). Pedagogika upośledzonych umysłowo. OW Impuls Kraków
KRAUSE A. (2011) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. OW Impuls. Kraków
ŻURAW H., (2008). Udział niepełnosprawnych w życiu społecznym. Wyd UW Warszawa
DYKCIK W. (1997 i wyd. póź.) (red.). Pedagogika specjalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Olszewski S., Parys K. (2016). Rozumieć chaos. Rzecz o terminach i znaczeniach im nadawanych w pedagogice specjalnej. WN UP: Kraków
DYDUCH, E., MIKRUT, A. ZIELIŃSKA J., Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej. WN UP: Kraków
IZDEBSKI Z. (2015). Seksualność Polaków na początku XXI. Studium badawcze. Wyd. UJ: Kraków
BOROWSKA – BESZTA B. Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. OW Impuls: Kraków
oraz aktualne czasopisma z baz krajowych i zagranicznych m.in. Taylor Francis Group, Springer inne
KSIĄŻKI METODOLOGICZNE I ARTYKUŁY, m.in..:
BRZEZIŃSKI J., (2008). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wydawnictwo Scholar: Warszawa
FERGUSON G.A., TAKANE Y. (2003), Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. PWN: Warszawa,
ŁOBOCKI M., Metody i techniki badań pedagogicznych. OW Impuls: Kraków
Nowak S., (2007). Metodologia badań społecznych, PWN: Warszawa,
PILCH T., BAUMAN T., (2001). Zasady badań pedagogicznych, Warszawa
oraz aktualne czasopisma z baz krajowych i zagranicznych m.in. Taylor Francis Group, Springer inne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: