Kształcenie i wychowanie dzieci dawniej i dziś 2300-OSM/45/1
Kształcenie i wychowanie dzieci zawsze było przedmiotem naturalnej troski rodziców. Proces ten angażuje także liczne grono specjalistów – przede wszystkim nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Warto prześledzić praktykę kształcenia i wychowania na przestrzeni dziejów, a także dostrzec aktualność wielu postulatów głoszonych przez myślicieli pedagogicznych dawnych epok.
Ważne będzie także spojrzenie na możliwości kształcenia osób dorosłych dawniej i dziś.
Poszukiwania badawcze będą skoncentrowane na analizie literatury pedagogicznej i prasy XIX - XXI wieku oraz pamiętników.
Ostatecznym efektem seminarium będzie przygotowanie pracy magisterskiej.
Zadaniem seminarium będzie wejrzenie w praktykę kształcenia i wychowania na przestrzeni dziejów, a także myśl pedagogiczną. Skupimy uwagę na koncepcjach pedagogicznych odnoszących się do małego dziecka – jego przygotowaniu do szkoły i możliwościach uczenia się, wpływu rodziny i najbliższego otoczenia na proces uczenia się. Ważne będzie spojrzenie porównawcze. Punktem wyjścia do rozważań będą współczesne monografie historyczno-oświatowe. Wprowadzą one w problematykę rozwoju oświaty oraz w terminologię. Poszukiwania szczegółowe będą się koncentrowały na treściach źródeł - myśli pedagogicznej, prasie pedagogicznej, pamiętnikach. Ważną treścią zajęć będzie metodologia i etapy pisania pracy dyplomowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię związaną z pedagogiką małego dziecka.
Zna sposoby i środki komunikacji społecznej dawniej i dziś.
Umiejętności
Potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy, prasa).
Potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła.
Potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów pedagogicznych.
Kompetencje
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej.
Potrafi ocenić własne kompetencje.
Ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych.
Kryteria oceniania
Student zalicza poszczególne etapy przygotowania rozprawy:
- kwerenda bibliograficzna i biblioteczna, ew. archiwalna
- zebranie materiału badawczego: fiszki, notatki
- przedstawienie koncepcji pracy (plan pracy – po pierwszym semestrze seminariów)
- ustna prezentacja rozdziału wprowadzającego w zagadnienie zasadnicze (drugi semestr seminariów)
- przedłożenie pisemne rozdziału/ów wprowadzających w zagadnienie zasadnicze (po drugim semestrze, czyli po I roku studiów)
- ustna prezentacja rozdziałów zasadniczych – (zaliczenie po trzecim semestrze seminariów)
- przedłożenie pisemne całości pracy – po czwartym semestrze, czyli po II roku studiów
Praktyki zawodowe
Praktyki nie są przewidziane
Literatura
1. Ph. Aries, Historia dzieciństwa, dziecko i rodzina w dawnych czasach, Warszawa 1995.
2. Pedagogika: podręcznik akademicki, cz. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2004.
3. T. Jałmużna, I. Michalska, G. Michalski, Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, Kraków 2004.
4. Sztuka nauczania. Szkoła red. K. Konarzewski, Warszawa 1991 i nast. wydania.
5. D. Żołądź-Strzelczyk, Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2006.
6. D. Żołądź-Strzelczyk, Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach polskich od XVI do XVIII w. Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: