Środowisko i wychowanie 2300-OSM/ŚW/1
Tematyka seminarium - całoroczna rok I
1. Badania ilościowe: wady i zalety
2. Badania jakościowe: wady i zalety
3. Paradygmaty, teorie, i koncepcje badań społecznych
4. Wybór typu projektu badawczego
5. Koncepcja/Struktura pracy/plan/mapa mentalna
6. Krytyczna analiza artykułu naukowego
7. Analiza publikacji książkowej (tekstu naukowego)
8. Perspektywa środowiskowa badań społecznych
9. Przegląd literatury w pracy badawczej (teorie, nazwiska, koncepcje, typologie)
10. Wybór/Zastosowanie teorii w pracy własnej
11. Analiza struktury pracy magisterskiej - dobre praktyki
12. Projektowanie badań własnych cz. Metodologiczna - cel, pytania, procedury, metody, techniki
13. Rola Wstępu w pracy magisterskiej
14. Część teoretyczna pracy magisterskiej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna podstawowe metody prowadzenia badań środowiskowych
Student wie, jakie metody badawcze zastosować w kontekście wybranego problemu badawczego
Student zna teorie i problematykę przedmiotu w ramach którego pisze pracę dyplomową
Umiejętności
Student umie poszukiwać informacji na temat wybranego zakresu teorii i badań w zakresie wybranej przez siebie problematyki badawczej
Student umie analizować i syntetyzować wiedzę z różnych źródeł dotyczącą badanego zagadnienia, wyciągać wnioski, stosować je do planowania badań własnych
Student umie planować i prowadzić badania własne w zakresie wybranej problematyki, wyciągać wnioski w zakresie związków edukacji i środowiska
Postawy
Student prezentuje właściwą postawę etyczną w odniesieniu do prowadzonych przez siebie badań
Student współpracuje z innymi badaczami, w tym także z innymi magistrantami w zakresie wzajemnego wsparcia w zakresie właściwego kształtowania zasad pisania pracy dyplomowej
Kryteria oceniania
Kryteria
1. obecność na zajęciach i aktywny w nich udział (przygotowanie do zajęć) cały rok
2. ukazana perspektywa środowiskowa w badaniach własnych - prezentacja PPT. Semestr zimowy
3. Przyjęta i zaakceptowana Koncepcja pracy magisterskiej złożona do zatwierdzenia z uzasadnieniem, rozdziałem teoretycznym i spisem literatury - semestr letni
Literatura
J., Creswell J., Projektowanie badań naukowych.Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003
E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2010.
D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2010.
D.Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007
S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Warszawa 2011.
G.Gibbs, Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011
Kwartalnik "Pedagogika Społeczna" 2010-2016 Chosen articles
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: