Podstawy wiedzy o animacji społeczno-kulturalnej 2300-OPWA-ASK
1. Spotkanie organizacyjne. Przedstawienie założeń programowych przedmiotu, omówienie planu i formy zajęć, warunków i kryteriów zaliczenia ćwiczeń , założeń i zakresu, formy egzaminu. Zaplanowanie tematyki spotkań z uwzględnieniem zainteresowań studentów;
2. Animacja - geneza. Źródłosłów; uwarunkowania społeczno-kulturowe (kluczowe dla rozwoju animacji wydarzenia i procesy);
3. Prekursorzy animacji - światowi i polscy;
4. Animacja - obszary definicyjne. Definicje animacji (szerokie i wąskie); subtypy, cele;
5. Instytucjonalizacja animacji, instytucje wspierające pracę animatora;
6. Animacyjna koncepcja człowieka;
7. Animator - rola, zawód czy misja? Typy i modele działalności animatorów, style animacji;
8. Metody pracy animacyjnej. Techniki, metody, środki animacji. (Model "medyczny" i "interwencyjny". Jakie korzyści płyną z pracy/działania w grupie? Barter, community arts);
9. Projekt - struktura, rodzaje, formy ewaluacji, żródła finansowania;
10. Animacja w praktyce. Profile funkcjonowania instytucji animacyjnych - wybrane. Instytucje wspierające lub inicjujące projekty animacyjne;
11. Animacja współpracy środowiskowej;
12. Wybrane przykłady działań animacyjnych na świecie;
13.Animacja w szkole;
14. Wolontariat w Polsce i na świecie; .
15. Podsumowanie cyklu. Ewaluacja zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
wiedza:
- student zna wybrane definicje animacji, definiuje kluczowe, znaczące dla animacji pojęcia i terminy;
- zna i potrafi scharakteryzować dorobek postaci istotnych w tworzeniu dziedziny;
- wie, jakie były uwarnkowania społeczno-kulturowe powstania animacji;
- wymienia główne instytucje kultury i zna zakres ich działania;
- zna genezę powstania i aktualne problemy oraz specyfikę działalnosci animacyjnej w trzecim sektorze;
umiejętności:
- student potrafi wskazać podstawowe etapy realizacji projektu animacyjnego i opisać jego formalną strukturę oraz podać przykładowe formy i źródła finansowania;
- kompleksowo referuje uwarunkowania powstania animacji społeczno-kulturalnej ze wskazaniem na jej subtypy i odmienne formy realizacji tego typu działań;
postawy:
- rozumie założenia animacyjnej koncepcji człowieka, współpracy grupowej i międzygrupowej i wyraża gotowość do ich stosowania we własnym działaniu;
- ceni społecznikowski charakter pracy animacyjnej;
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu student zobowiązany jest:
- aktywnie uczestniczyć w zajęciach (znać treść zalecanych tekstów, właściwie interpretować omawiane zagadnienia, trafnie definiować pojęcia i terminy, brać czynny udział w dyskusjach, przynajmniej raz przygotować własne wystąpienie na zadany temat na podstawie wskazanego tekstu);
- mieć wymaganą frekwencję;
- przygotować wyczerpującą prezentację organizacji pozarządowej;
Szczegółowe kryteria egzaminacyjne zostaną omówione w trakcie zajęć, przynajmniej na miesiąc przed egzaminem.
Literatura
M. Kopczyńska, Animacja społeczno-kulturalna, (Social-cultural animation),
B. Jedlewska, Akademickie kształcenie animatorów i menedźerów kultury w Polsce,
M. Mendel (red.), Animacja współpracy środowiskowej,
K. Hrycyk (red.), Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych. Animacja - animator i jego kształcenie, (Social-cultural animation towards civilization changes, Animation - animator and their education)
J. Gajda, Dylematy animacji kulturalnej, (Dilemmas of cultural animation)
K. Hrycyk (red.), Konteksty animacji społeczno-kulturalnej (Contexts of social-cultural animation),
D. Jankowski, Pedagogika kultury,
G. Godlewski i in. (red.), Animacja kultury,
i inne teksty wskazane przez prowadzącego także w zasobach internetowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: