Poradnictwo 2300-OPOR-ASK
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia dotyczące trudności w funkcjonowaniu dziecka/ rodziny i organizacji systemu poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Obszary zagadnień:
A. Dzieci i młodzież:
•Trudności w nauce - organizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
•Zaburzenia w zachowaniu i zaburzenia emocjonalne - grupa socjoterapeutyczna
•Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
•Wybitne zdolności
•niepełnosprawnosć/choroba
•Przemoc (seksualna, emocjonalna itd.)
•Problemy uzależnień
B. Rodzina
•Poradnictwo rodzinne (trudności w związku, rozwód, itp)
•Mediacje rodzinne
•Warsztaty umiejętności wychowawczych (Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, Uniwersytet dla Rodziców)
•Grupy samopomocowe (AA, Al-Ateen, Al-Anon)
C. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
•Centrum Metodyczne Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego
•Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
•Stowarzyszenie OPTA -Zespół Doradców Rodzinnych
•Poradnia Leczenia Uzależnień Dla Dzieci i Młodzieży
•Centrum Edukacji Liderskiej
•„Powrót z U” Towarzystwa Rodzin i Przyjaciół Dzieci Uzależnionych
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
WIADOMOŚCI
•Przedstawia różne koncepcje poradnictwa
•Zna formy, strategie i rodzaje poradnictwa
•Zna instytucje i organizacje funkcjonujące w systemie poradnictwa dla dzieci/ rodziny
UMIEJĘTNOŚCI
•Potrafi wskazać przyczyny trudności w funkcjonowaniu dzieci (w nauce, zachowaniu)
•Umie przygotować plan pomocy w zależności od stwierdzonej trudności w funkcjonowaniu dziecka
•Wskazuje możliwości profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
POSTAWY
•Wzmacnia swoją wrażliwość na trudną sytuację dziecka w rodzinie i szkole
•Dostrzega potrzebę budowania systemu pomocy i poradnictwa w środowisku lokalnym
Kryteria oceniania
•Obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nb)
•Przygotowanie do zajęć (karty ćwiczeń)
•Prezentacja indywidualna wybranego tematu
Literatura
L. Albański, Profilaktyka i wspomaganie pedagogiczne rodziny, Warszawa 2001
S. Badora, B. Czeredrecka, D. Marzec, Rodzina i formy jej wspomagania.
W.Badura-Madej (wybór): Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1999
E. Hajduk, B. Hajduk, Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków 2001
A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004
E. Kozdrowicz (red.) Poradnia w szkole. Z doświadczeń Szkolnego Ośrodka Pomocy Rodzinie.
E. Kozdrowicz, Poradnictwo w teorii i praktyce (w) Pedagogika społeczna.T.Pilch, I. Lepalczyk (red), Warszawa 1993
A. Kozłowska, Jak pomagać dziecku z zaburzeniami życia uczuciowego, Warszawa 1996
S. Murgatroyd, Poradnictwo i pomoc, Poznań 2000
B. F. Okun, Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002
T. Opolska, E. Potempska, Dziecko nadpobudliwe. Program korekcji zachowań, Warszawa 1999
R. Pawłowska, Poradnictwo pedagogiczne, Warszawa 1996
B.E. Robinson, J.L. Rhoden, Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików.
K. Sawicka, Socjoterapia, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: