Pedeutologia 2300-OPED
Treści kształcenia Nauczyciel zawód czy misja, orientacje pedagogiczne w badaniu nauczyciela, ujęcie osobowościowe (cechy), ujęcie funkcjonalne (czynności zawodowe), zmienność i stałość funkcji zawodowych nauczyciela, charakterystyka cech działania nauczycielskiego: pewność i wątpliwość, autonomiczność działań, etyka, sprawności komunikacyjne, interpretacyjne, generowanie wiedzy, ambiwalencja roli zawodowej, interakcje uczeń-nauczyciel, efektywność tych interakcji (samoocena, samoakceptacja nauczyciela, wytworzony przez nauczyciela obraz ucznia), rola teorii w działaniu pedagogicznym, teoria akademicka a teoria osobista, rodzaje nauczycielskiego profesjonalizmu, kontrowersje wokół kwalifikacji pragmatycznych, tożsamość nauczycieli, dynamika rozwoju zawodowego.
Efekty kształcenia - kompetencje i umiejętności: Dochodzenie do rozumienia złożoności zjawisk wychowania, kształtowanie umiejętności odnoszenia teorii do praktyki, dochodzenie do osobistych
znaczeń zdobywanej teorii, kształtowanie zdolności namysłu, refleksji nad działaniem.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
po zakończeniu zajęć student:
- umie scharakteryzować cechy działania nauczycielskiego uwzględniając czynniki wpływające na specyfikę zawodu,
- Wyjaśnia podstawowe kategorie umożliwiające rozumienie uwarunkowań, funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela,
- Orientuje się w różnych opcjach myślenia o zawodzie nauczycielskim i ich podstawach teoretycznych,
- Wskazuje czynniki wpływające na efektywność interakcji uczeń – nauczyciel,
- Określa zmiany funkcji zawodowych nauczyciela związanych z przemianami kulturowymi,
- Potrafi krytycznie analizować sytuacje dydaktyczne wskazując różne możliwości działania nauczycielskiego,
- Rozumie znaczenie i umie prowadzić refleksję na własną praktyką edukacyjną,
Kryteria oceniania
- semestralny test zaliczeniowy
- ocena ciągła (kontrola bieżącego przygotowywania się do zajęć oraz aktywności)
Literatura
Literatura podstawowa:
- Kwiatkowska H., Pedeutologia. Warszawa 2008
-Kwiatkowska H., Edukacja nauczycieli. Konteksty-Kategorie-Praktyki. IBE Warszawa 1997
-Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red), Pedagogika. Podręcznik akademicki. PWN 2003
Literatura uzupełniająca:
-Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie. GWP. Gdańsk. 2004
-Czerepniak – Walczak M., Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń. Edytor.1997
-Dudzikowa M., Nauczyciel- uczeń. Między przemocą a dialogiem, obszary napięć i typy interakcji Kraków Wyd. Impuls 1996
-Dylak S., Wizualizacja kształceniu nauczycieli. Poznań. Wyd UAM 1995.
-Gołębniak D.B., Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza -biegłość-refleksyjność. Edytor. Toruń-Poznań 1998. rozdz. VII
-Kwiatkowska H., Tożsamość zawodowa nauczycieli. Między anomią a autonomią. GWP. Gdańsk 2005
-Kwiatkowska H., Lewowicki T., Dylak S. (red.) Współczesność a kształcenie nauczycieli. WSP ZNP. Warszawa 2000 – wybrane teksty
-Kwaśnica R., Rozumienie dokształcania W: R. Kwaśnica (ed.) Pytania o nauczyciela. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Wrocław 2003
-Mizerek H., Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Rozdz. II i V
-Pearson A.T., Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. WSiP. Warszawa1994.
-Tylikowska A., H. Kwiatkowska, S. Mieszalski (red.) Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata. Warszawa 1998- wybrane teksty
-Speck O.,. Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych. GWP. Gdańsk 2005. rozdz. VIII, IX
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: