Monitorowanie rozwoju dziecka 2300-OMR
1. Aby skutecznie monitorować (kontrolować i go wspierać)rozwój dzieci należy poznać:
2. - rodzaje różnic indywidualnych, np. inteligencja, temperament, płeć, SES,
3. - ich uwarunkowania biologiczne, środowiskowe, etniczne.
4. Różnice indywidualne prowadzą do określonych implikacji/konsekwencji edukacyjnych, jakim jest między innymi monitorowanie efektów działań edukacyjnych badających, na ile strategie zachowań nauczyciela wspierają rozwój dzieci i są wrażliwe na rozpoznane cechy charakteryzujące dziecko.
5. Czym jest monitorowanie-definicja, rodzaje, argumenty uzasadniające znaczenie monitorowania, umiejscowienie pośród innych ważnych umiejętności nauczyciela warunkujących skuteczne nauczanie, takich jak: przekonania nauczyciela, organizacja pracy, środowiska uczenia się, komunikowanie, ogniskowanie uwagi, udzielanie informacji zwrotnej, zadawanie pytań, zamknięcie.
6. Metody pracy badawczej nauczyciela umożliwiające monitorowanie rozwoju dziecka-metoda obserwacji i jej techniki, metody paraobserwacyjne, paraeksperymentalne; przykłady arkuszy obserwacyjnych (Arkusz Obserwacji Dziecka Child Observation Rekord, High/ Scope), skal ocen (Amerykańska Skala Dokumentowania Jakości Środowiska Uczenia się Dziecka- ECERS; ICERS) Skala oceny gotowości szkolnej A. Frydrychowicz i in.
7. Autoobserwacja i jej rola w pracy pedagogicznej; relacja między zachowaniem nauczyciela i zachowaniem dziecka; zachowanie nauczyciela a zachowanie dziecka; oddziaływanie zachowań dziecka na zachowania nauczyciela.
8. Dokumentacja pracy nauczyciela i jej znaczenie w doskonaleniu pracy pedagogicznej nauczyciela. Rodzaje dokumentowania; indywiduacja – klasyfikowanie do grupy społecznej, wymagania instytucjonalizacji; gromadzenie wytworów, scenariuszy, opisu zajęć, wyników obserwacji w celu porównania ze standardami, normami;narzędzie refleksji, przywoływania, odkrywania znaczeń, rekonstrukcji wiedzy o sobie i dziecku. Dokumentacja jako materiał do refleksji i planowania pracy. Przykłady dokumentowania pracy nauczyciela - Reggio Emilia i metoda pracy projektami;
9. Inne ważne narzędzia diagnozy uwarunkowań rozwoju dziecka np. ankieta, wywiad, inwentarze, checklisty.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie;
- znał wybrane metody i narzędzia psychopedagogcznej diagnozy rozwoju dziecka oraz wiedział, jak nimi się posługiwać;
- potrafil wymienić główne cechy dokumentowania pracy pedagogicznej i ukazac jej edukacyjne korzyści;
- potrafił w działaniach praktycznych wykorzystać wybrane i poznane narzędzia do diagnozy rozwoju dziecka
- wykorzystać dane uzyskane za pomocą wybranych przez siebie narzędzi diagnozy w pracy pedagogicznej;
Kryteria oceniania
Na ocenę z zajęc składa się obecnośc - 1 pkt. za każde zajęcia;aktywnośc oceniana przez grupe w skali 1-3; przeprowadzenie badania w dzialaniu (action research) za pomocą wybranego narzędzia obserwacji, skali ocen wybranego aspektu rozwoju dziecka lub funkcjonowania instytucji, intepretacja danych uzyskanych, oceniane w skali 1-5.
Przeiwduje się zajęcia w sali i w przedszkolu, klubiku, ośrodku przedszkolnym.
Literatura
M. Karwowska-Struczyk, W. Hajnicz, Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP,
M. Karwowska-Struczyk, Obserwacja dzieci kluczem do ich rozwoju, cz. I i II, w; Edukacja, RABBE
M. Karwowska-Struczyk, Dialog psychologii i edukacji-szanse i zagrożenia,
K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: