Metody pracy z dzieckiem i rodziną 2300-OMP/S-OW
Cele zajęć:
- Poznanie i opanowanie różnorodnych metod pracy indywidualnej i grupowej, stanowiących warsztat pracy pedagoga społecznego i pracownika socjalnego
- Poznanie i opanowanie metod interwencji: procedur pracy z indywidualnym klientem, grupą oraz środowiskiem społecznym
- Ćwiczenie umiejętności interpersonalnych niezbędnych w pracy z ludźmi
- Wskazanie na konieczność wieloaspektowego i interdyscyplinarnego przygotowania zawodowego pedagogów społecznych
Obszary zagadnień:
" Pojęcie metody i rodzaje metod, metody pracy indywidualnej, grupowej i środowiskowej
" Proces wprowadzania zmian w pracy socjalnej: interwencja w pracy socjalnej jako element cyklu działania zorganizowanego; diagnozowanie a działanie; techniki monitorowania i oceniania zmian
" Procedury pracy z indywidualnym klientem: nadstawione na poznanie, nastawione na zachowania, nastawione na emocje
" Procedury pracy z rodziną i środowiskowymi systemami działania: modyfikacja sfery poznawczej, modyfikacja uczuć, modyfikacja zachowań
" Praca z rodziną w kryzysie: metody wsparcia, interwencji i terapii
" Budowanie programów pracy z rodzinami oraz grupami dziecięcymi i młodzieżowymi.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i definiuje podstawowe pojęcia takie, jak: kryzys, przemoc, krzywdzenie emocjonalne, uraz psychiczny itp.
Umie rozpoznawać problemy dzieci rodzin w potrzebie oraz sytuacje kryzysu
Dokonuje analizy i interpretacji teorii psychologicznych w kontekście ich przydatności w pracy społeczno-wychowawczej z różnymi grupami odbiorców (dziećmi, młodzieżą, rodziną, grupą)
Wyjaśnia i ilustruje przydatność poszczególnych metod interwencji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodziną
Potrafi samodzielnie określić cele pracy z dzieckiem, grupą, rodziną na podstawie oceny ich potrzeb i kompetencji
Zna i opisuje najczęściej stosowane strategie i formy interwencji w pracy z rozmaitymi grupami odbiorców (dziećmi, młodzieżą, rodzinami, grupą)
Demonstruje wybraną metodę pracy na forum grupy
Dobiera najwłaściwsze metody pracy z danymi odbiorcami/klientami na podstawie rozpoznania ich potrzeb
Formułuje zalecenia do pracy z poszczególnymi członkami rodziny i całym systemem rodzinnym
Samodzielnie tworzy i ocenia programy pracy z dzieckiem, rodziną, grupą
Zna i stosuje standardy etyczne w pracy z dzieckiem i rodziną oraz grupą
Docenia potrzebę poufności, akceptacji i zrozumienia w pracy z klientem.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń są:
Obecności: dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze,
przygotowanie do zajęć – czytanie literatury, wykonywanie na bieżąco zadawanych do domu prac,
prezentacja jednej metody pracy na forum grupy,
napisanie planu pomocy dziecku i rodzinie.
Ocena końcowa to średnia ocen z prezentacji i planu pomocy dziecku i rodzinie. W przypadku większej niż dopuszczalna liczby nieobecności lub braku przygotowania do zajęć student ma obowiązek zaliczyć zaległy materiał.
Literatura
1. Beverly James, Leczenie dzieci po urazach psychicznych.
2. Elliott Julian, Place Maurice, Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów.
3. Garvin Charles D., Seabury Brett A.: Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 1 i 2, Bibl. Pracownika Socjalnego, Katowice: Śląsk, 1998.
4. Geldard David, Geldard Kathryn, Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, GWP, 2005.
5. Greenstone James, Interwencja kryzysowa, GWP, 2004.
6. Jakubowska Barbara, Markiewicz Joanna, Rodzina w kryzysie, Stowarzyszenie OPTA, 2002.
7. Iwaniec Dorota, Szmagalski Jerzy, Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, WUW 2004.
8. Nocuń Aleksander, Szmagalski Jerzy, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Bibl.Pracownika socjalnego, Warszawa, Interart, 1996.
9. de Robertis Cristina; Metodyka działania w pracy socjalnej, Bibl. Pracownika Socjalnego, Katowice: Śląsk 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: